Maurice Ravel – Koncert pro klavír levou rukou a orchestr, Koncert G dur pro klavír a orchestr, Miroirs

Pierre-Laurent Aimard – klavír, The Cleveland Orchestra, Pierre Boulez. Produkce: Ute Fesquet. Text: A, N, F. Nahráno: live, 2/2010, Severance Hall, Cleveland. Vydáno: 2010. TT: 70:32. DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 477 8770 (Universal).

Z hvězdného obsazení tohoto ravelovského CD se musí každému diskofilovi zatočit hlava. Pierre Boulez je dnes bezesporu „žijící legendou“, Pierre-Laurent Aimard patří k nejpozoruhodnějším soudobým pianistům a Cleveland Orchestra si už dlouhou dobu drží přední pozici mezi nejlepšími světovými orchestry. Tato hvězdná sestava navíc nevznikla „ad hoc“. Interpreti se mezi sebou dlouho a dobře znají: Bouleze a Aimarda pojí více než třicetiletý profesní a přátelský vztah a Boulezovo působení u Cleveland Orchestra v letech 1970 – 1972 patří k jedné z nejzajímavějších kapitol v historii tohoto špičkového amerického orchestru. Hvězdné konstelaci odpovídá i „hvězdný“ výsledek. Ravelův Klavírní koncert G dur hýří nevídanými (či spíše asi neslýchanými) barvami. Ty v této skladbě doslova září. Ale neméně inspirovaně dokážou přitom interpreti uplatnit i nejjemnější polosvětla a polostíny. Aimardova technika je fascinující – u některých zvukových efektů jen tiše zalapáme po dechu. A stále nestačíme žasnout nad množstvím nápadů jak klavíristových, tak dirigentových. Ravelův Koncert pro levou ruku je v celkovém vyznění temnější a tragičtější, ale jeho podání není o nic méně působivé. A říká-li se o této skladbě, že by k ní klavírista mnohdy potřeboval obě ruce, potom přinejmenším v kadenci nabudeme v některých místech dojmu, že Aimard má k dispozici ruce tři. Ravelův klavírní cyklus Miroirs je pak ne pouhým přívažkem na doplnění stopáže, ale plnohodnotným číslem tohoto CD. Aimard jej hraje s úžasnou fantazií a s neméně úžasnou technikou. Každá jednotlivá věta působí jako báseň s neopakovatelnou a podmanivou atmosférou. Nade vše však vyniká Une Barque sur l‘océan (Bárka na oceánu). Aimard vystavěl tuto skladbu s neuvěřitelnou rafinovaností: širokými měkkými konturami, fascinující agogikou a jemnými úhozovými nuancemi tu navozuje sugestivní dojem nekonečného prostoru, průzračných mořských vln, svěžího vánku a sálajících slunečních paprsků. Přiznávám, že lepší provedení této skladby jsem neslyšel.