Maska červené smrti

Radek Krampl, Tomáš Mohr, Tomáš Koubek, Markéta Mazourová, Daniel Mikolášek, Martin Hybner, Ivo Hermanovský, Jan Horvath – bicí, Kateřina Ulehlová – harfa, Dana Hegerová – flétny. Produkce: Vladimír Vlasák. Text: Č, A. Nahrá-no: 11/2004, 4/2006, 6/2006, 4/2007, Zvukové studio HAMU, Praha. Vydáno: 2007. TT: 55:32. DDD. 1 CD Arta v koprodukci s Hudební fakultou AMU v Praze F10152 (distribuce 2HP Production).

Titul nahrávky Maska červené smrti je trochu matoucí. Je to sice odkaz na jednu ze zařazených skladeb – Hommage a E. A. Poe od Luboše Fišera, ale s obsahovou podstatou alba se dost míjí. Tou jsou ve skutečnosti bicí nástroje. CD je vizitkou aktivit katedry bicích nástrojů pražské HAMU – výběrovým defilé mladých perkusionistů, jejích posluchačů a absolventů. Se jmény některých se v českém koncertním životě setkáváme už pravidelně – Markéta Mazourová , Daniel Mikolášek , Martin Hybner , další jsou pro něj nadějným příslibem – Radek Kramp , Tomáš Mohr , Tomáš Koubek , Ivo Hermanovský , Jan Horvath . Katedra funguje teprve osmým rokem, na fakultě nicméně představuje naprosto jedinečný, pulsující fenomén – její koncerty jsou vždycky událostí, mívají nádhernou atmosféru a je na nich vždycky plno. Cílem tvůrců alba bylo představit na něm skladby, které měly světovou nebo českou premiéru právě na těchto koncertech. Na esoterické rovině postihuje nahrávka kontinuitu vývoje, který k založení katedry vedl a jehož spiritem agens a zároveň i garantem dramaturgie titulu je Vladimír Vlasák. Na disku je pět skladeb pro bicí – nebo s bicími v hlavní roli. Z českých skladatelů jsou zastoupeni Svatopluk Havelka (312 Azusa Street L. A .), Ivana Loudová (Hlasy pouště ) a Luboš Fišer – autoři, kterým vždycky byl a je blízký svět zvuku jako materiálu – se kterým ale přitom zacházejí výsostně hudebními prostředky – takže jejich skladby nejsou o zvuku, ale nahlížejí zvuk hudbou. Zahraniční tvorbu zastupují Mikko Heiniö (Zimní čas pro harfu a bicí) a Julio Roloff (Variace pro perkusionistu ). Všem, kdo vnímají bicí nástroje jako životodárnou matérii soudobé hudby, radím: nedbejte na marketingově kdovíkam cílený název titulu a vězte, že je to nahrávka dobře koncipovaná, naplněná dobrou a dobře zahranou hudbou.