Martha Argerich – The Collection 1

(Chopin, Brahms, Liszt, Ravel, Prokofieff, Schumann, J. S. Bach )

Martha Argerich – klavír. Text: A, N, F. Nahráno: 7/1960, Beethoven-Saal, Hannover, 1/1967, Residenz, Munich, 6/1971 Residenz, Munich, 7/1974 Herkules-Saal, Munich, 11/1974 Studio Lankwitz, Berlin, 10/1975 Munich, London, 2/1979 Studio Lankwitz Berlin, 4/1983 Residenz Munich. Vydáno: 2008. TT: 45:50, 52:41, 42:41, 45:16, 48:40, 38:32, 50:09, 52:25. ADD, DDD. 8 CD Deutsche Grammophon 477 5870 (Universal Music).

Osmidílná kolekce nahrávek Marthy Argerich , označované dnes za největší žijící pianistku, je pozoruhodná svou šíří. Obsahuje totiž nahrávky této argentinské klavíristky, které nahrála u Deutsche Grammophon za celou svoji sólovou kariéru od roku 1960 do roku 1983. Všechno, čím tato umělkyně po léta poutala zájem posluchačů, je tady mnohonásobně zachyceno pro nás i budoucí generace – úžasná lehkost úhozu spojená s nezdolnou energií, smysl pro niternost hudební myšlenky, ale také rozhodnost a údernost tónu s naléhavým poselstvím. Skladatelé Chopin, Brahms, Prokofjev, Ravel, Liszt, Schumann a J. S. Bach jsou v rukou Marthy Argerich ozvláštněni její osobností, která ovlivnila na několik desetiletí pohled na klasickou interpretaci. Začínala velmi brzy v osmi letech, od čtrnácti studovala ve Vídni u Friedricha Guldy a od devatenácti let nahrávala. V roce 1965 se stala absolutní vítězkou Varšavské soutěže Fryderyka Chopina a tento autor zaujal v jejím repertoáru přední místo. Jeho skladby však v podání Marthy Argerich nejsou bezbřehou romantikou, mlžnou či nejasnou. Je něžná, ale moderní, nesentimentální a plná porozumění. V Schumannových Dětských scénách dojímá její prostota, v Ravelově Kašparu noci naopak přes impresionistickou něhu prosvítá jasná myšlenka osobního vkladu klavíristky. Nikdy není pouhou tlumočnicí, je temperamentní a současně pokorná a jejím krédem vždy byl přirozený přístup ke skladbám. Rokem 1983 skončila sólovou kariéru a začala vystupovat s kolegy Mischou Maiským, Mstislavem Rostropovičem, Gidonem Kremerem či Yurim Bashmetem. Nepřeje si být na pódiu jen sama, i když její nespoutaná představivost a úžasná klavírní technika potřebují stále uplatnění. Intenzivně také spolupracuje s mladými talenty. Významný ediční počin DG je skutečně prvním kompletem všech sólových nahrávek této nevšední umělkyně a je úžasnou učebnicí klavírní interpretace 2. poloviny 20. století.

Body: 5 z 6

Sdílet článek: