středa, 17. duben 2002

Mark O'Connor: The American Seasons

Napsal(a) 

booklet booklet
Hudba, které budou lidi vždycky tleskat a akademici ji zatracovat. Taková je na první poslech tvorba jedenačtyřicetiletého Marka O'Connora , vynikajícího houslisty a současně i skladatele-samouka. První dvě díla zařazená na CD mají těžiště v sólo- vém partu. O'Connor v něm hravě a s lehkostí zúročuje své zkušenosti z folkových, jazzových a rockových pódií, a to s obdivuhodným citem pro instrumentální melodiku a spontánní výraz. Jako celek nicméně skladby patří na vážnohudební pódium. Jsou brilantně instrumentovány, The American Seasons (Amerických Čtvero ročních dob) jako nejzávažnější a také nejnáročnější dílo na nahrávce má rovněž i vícevrstevné strukturální řešení. Vivaldiho nezapře (a jistě ani nechce), není to však žádné postmoderní pseudobaroko, nýbrž moderní styl se společným jmenovatelem v rytmu a opojení z tvořivosti. Filosofická rovina je reprezentována odkazem na Shakespea- rovu představu sedmi životních etap člověka. A vším prostupuje inspirace místními, zejména lidovými hudebními zdroji, čímž se O'Connor staví po bok Ivesovi, Gershwinovi a nejvíce zřejmě Coplandovi (Appalachia Waltz je sesterským dílem Saturday Night Waltzu v tom nejlepším slova smyslu). Samozřejmě jde v první řadě o exhibici - O'Connor hraje všechna houslová sóla sám a píše si je náležitě těžká a efektní - a o hru na posluchačovy city. Ale kdo by se rád nenechal strhnout proudem zdánlivě bezprostředně prýštících figurací anebo dojmout mistrně barevně řešenými kadencemi (ta v Apalačském waltzu se možná po čase oposlouchá, ale napoprvé rozhodně neotráví ani při desátém návratu). Vážnohudebním muzikantům prý O'Connorova hudba zní jako folk, folkovým hudebníkům zase jako klasika. Nechce se mi ji škatulkovat, takže pouze konstatuji, že je to krásná, svěží, podle klasických parametrů střižená hudba, zdaleka ne povrchní a výborně zahraná. Nic moc pro analýzu, ale poslechnout si ji lze kdykoliv, a to mi připadá cenné.

Vydavatel: Sony Classical / Sony Music Bonton

Stopáž: 60:16

Nahráli: Mark O'Connor - housle, Metamorphoses Chamber Orchestra, Scott Yoo

Body: 4 z 6

Wanda Dobrovská

Vystudovala hudební vědu na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, svému oboru se věnovala na Akademii věd a také jako redaktorka hudební edice nakladatelství H&H (Nová nauka o harmonii od Aloise Háby). Specializuje se na soudobou hudbu, moderuje záznamy a přenosy koncertů, připravuje hudebně-publicistické pořady, píše články pro Harmonii nebo do Týdeníku Rozhlas. Připravuje a moderuje hudební bloky pro vysílání digitální stanice D-dur.

 

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.