Mandekalou: The Art and Soul of The Mande Griots

Grioti se odjakživa toulali od vesnice k vesnici, zároveň ale sloužili na dvorech aristokratů. Ještě dodnes tak v západní Africe najdete bohaté rodiny, vydržující si svého griota. Ti nejrespektovanější z nich si za své umění nechávají štědře zaplatit. Když se například zpěvačka Kandia Kouyate odmítla za svým mecenášem trmácet džunglí autem, pořídil jí letadlo a za vesnicí nechal zbudovat ranvej.

Na Mandekalou se zcela poprvé v západoafrické historii sešla sedmička největších zpěváků ze západomalijské oblasti Mande, mateřské země griotské tradice. Ambiciózní projekt přivedl na svět věhlasný senegalský producent Ibrahim Sylla , známý z alb Salifa Keity, Africanda či Youssou N'Doura.

Každý ze sedmi griotů postupně pěje chválu na Sunjata Keytu ; v závěrečné oslavné Naré Maghan pak všichni společně, přestože vše začne mimo Mande naprosto neznámá, zato úžasná zpěvačka Bako Dagnon : „Sunjata, muž mnoha jmen. Skutečný dědic skutků vašich otců a dědů. Daroval jste griotům jejich důstojnost. Za vašich časů nepotřebovali grioté hospodařit, aby se najedli. Ale dnes se stali ptáky bez větve, na kterou by mohli usednout.“

Zatímco Bako Dagnon odmítá za své vystoupení pobírat peníze a existuje s ní pouze několik nahrávek z 80. let, o přístupu Kandii Kouyaté už byla řeč. Hlas Kasse Mady Diabateho mají mnozí za nejuhrančivější v Mali, což v plné síle dokládá i zde – s albem Kassi Kassi se nedávno dostal až k nominaci na Grammy. Sekoumba Bambino Diabate už dávno ví, co obnáší sláva: na sólového zpěváka Bembey Jazz Orchestra nezapomněl snad nikdo. Za veterána je považován i pozoruhodný barytonista Kémo Conde . Naopak objevem – vedle Kemo Conde – se zcela jistě stanou Bambinův mladší bratr Lafia Diabate a údajný dandy se sametovým chraplákem Kerfala Kanté .

Hymnickou poctu Sunjatovi kdysi s Guinea's National Orchestra Ensemble zpíval Mory Kanté . Sedmička griotů v přesvědčení, že jedině spoluprací lze zajistit přežití jejich tradice, si ji pod názvem Anka De upravila po svém: „Grioti představují sjednocující sílu a nikdy by neměli dovolit, aby tomu bylo jinak. Pro tento účel se nám dostalo moci slova.“ Ne nadarmo se v Mali říká, že když zemře griot, jako by vyhořela celá knihovna.

Toto album se jednou stane klasikou, tvrdí anglická novinářka Lucy Duran. Nemáme důvod nedat jí za pravdu.

Nahráli: Bako Dangon, Kandija Kouyate, Kemo Conde, Kerfala Kante, Lafia Dibate, Sekoumba Bambino Kouyate – vocal, Hadja Kouyate – chorus, Djelimandy Tounkara, Kemo Kouyate, Djessou Mory – guitar, Amadou Sodja – bolon