pondělí, 14. červenec 2003

Luigi Cinque and Tarantula Hypertext O'Rchestra: Tangerine Café

Traduje se, že jeden český zahrádkářský koumes kdysi vypěstoval mrkev, jejíž chřást tvořil zelený salát. Zdánlivě bohulibá činnost, přesto však ve výsledku pouze efektní: jíst se nedal ani spodek ani vršek. Některé současné hudební fúze mají k počínání tohoto 'mičurina' velmi blízko, to když patří spíš ujetým fajnšmekrům, případně rovnou na smetiště dějin. Doba ale přitom nacházení můstků přes zdánlivé hranice přeje, takže se na nás hudební novotvary doslova sypou jako zmíněná mrkev z valníku. Jsou přitom tací, kterým se ovšem téměř neslučitelné hudební kultury daří spojovat a provázet nás jejich spletitostmi jako zkušený horský průvodce zasněženými průsmyky. Příkladem budiž hudba Středomoří, na jejíž pomyslný mnoharamenný rozcestník nás nedávno přivedla španělská kapela Radio Tarifa či neapolští Spaccanapoli. S italským jazzmanem Luigi Cinquem se zase ocitáme v Tangerine Café , kde se "láska, lidé, životy a příběhy předpokládaných vzdáleností a rozdílů prostupují a slučují."

Album skutečně představuje imaginární středomořskou kavárnu, kam bez ostychu vstupují italští jazzmani i filharmonici, členové marockého bratrstva Gnawů, indické a berberské zpěvačky, izraelský písničkář i arménský virtuos na flétnu duduk. Scházejí se na jednom pódiu, užívajíce si nenaplánovaného pnutí, souzvučnosti rozdílných národů a rytmů tušeně přitom propojených dávnými historickými souvislostmi.

'Kavárník' Luigi Cinque má už dlouhá léta kredit mezinárodně proslulého skladatele a performera, stíratele kulturních a jazykových mezníků; je filmařem i esejistou, jazzmanem i členem italských rockových kapel. A především oddaným služebníkem hudby Středomoří. Vládne klarinetem, sopránsaxofonem i elektronikou a naprogramované bicí stíhá tamburínou tammora, bez níž se neobejde transovní tanec tarantella, srostlý s nevázanými orgiemi neapolských maškarních procesí. Velkoměsto zastupují ještě italští jazzoví borci, trumpetista Paolo Fresu a kontrabasista Enzo Pietropaoli , pak už ale pouze samí vesničané z druhého břehu, ba i neskutečných dálek: skladbu Coro meccanico otevírá jímavá melodie arménské flétny duduk hvězdného Jivana Gasparyana , volně přecházející v exhibici vyjímečných zpěváků, po svém vnímajících tradiční píseň Samathi - Emil Zrihan z Izraele svým hlasem naříká, Marokánec Abdou Abdemarran málem zaříkává, Mangla Tiwari z Indie si s ním náladotvorně pohrává. Pod tím vším tepe Cinqueho elektronika a občas sem vstupuje smíšený sbor. Bránu alba zase tvoří prolamovaný hlas Badara Secka ze Senegalu, jinde rytmicky podmalovávaný berberskými zpěvačkami Bnet Houaryat a smyčcovým kvartetem. Rozkvetlou louku nespočítatelných barev tvoří také skladba Garitm/Danza : hlasové vlnění Eveliny Meghnagi rozpářou mečivé dudy Carlo Marianiho , ponoukané didjeridu, marimbou a Iráčanem Ali Shaiganem na santur a housličky kamanče.

Fascinující je Cinqueho saxíková preludice v Radiobaladid hnaná za moment dopředu Abdembi El Gadarim z Bratrstva Gnawů na loutnu guimbri, kontrabasem a ve finále i technorytmy - to už všemu vládne hlas Emila Zrihana a 'rytmický sbor' Bnet Houaryat.

Renčínův Dlabáček razí teorii, že mozek v hospodě nemá co dělat, nicméně to se týká pouze české hospody, nesourodému trhanci dutých myšlenek a dechovkového umcacá. Luigi Cinque ovšem tvrdí, že "svět není pouze ohromný mechanismus, ale spíš ohromné myšlení" , a na to jsou v okolí Středozemního moře obzvlášť vysazení. Rádi přitom zajdou do kavárny a čas kolem sebe nechávají volně plynout. V té Cinqueho to zas takový problém není.

Vydavatel: Forrest Hill /PJ Music

Stopáž: 70:05

Nahráli: Luigi Cinque; Paolo Fresu;Enzo Pietropaoli; Danilo Rea; Gianluca Ruggeri; Michele Cinque; Abdellatif Oughassal; Ali Shaigan; Jivan Gasparyan; Carlo Mariani; Luca Sanzo; Sonia Romano; Raiz, Bnet Houaryat, Emil Zrihan, Mangla Tiwari, Abdou Abdemarran, Eveli