středa, 25. říjen 2006

Luigi Boccherini: Fandango, Sinfonie & La Musica Notturna di Madrid

Luigi Boccherini: Fandango, Sinfonie & La Musica Notturna di Madrid Luigi Boccherini: Fandango, Sinfonie & La Musica Notturna di Madrid

Rolf Lislevand, Brun Coscet, Manfredo Kraemer, Pablo Valetti, Jose de Udaeta, Le Concert des Nations, Jordi Savall. Produkce: neuvedena. Text: F, Š, A, I, K, N. Nahráno: 2005/8, opatství Saint-Michel en Thiérache (Francie). Vydáno: 2005. TT: 71:39. DDD. 1 CD Alia Vox AV 9845 (distribuce Classic).

Průkopník formy smyčcového kvartetu a kvintetu, zakladatel moderní violoncellové techniky - to jsou nejčastěji zmiňované dějinné zásluhy Luigiho Boccheriniho, jehož loňské dvousetleté výročí úmrtí přispělo k oživení zájmu o jeho dílo. Je to nepochybně dobře, neboť jeho bohatý odkaz obsahuje řadu titulů, které, ač primárně měly příjemně pobavit, nabízejí hlubší zážitek. V posledních letech se jeho hudbou intenzívně zabýval italský soubor Europa Galante a pozadu nezůstali ani Španělé, ať už třeba Enrico Moreno anebo Jordi Savall , jehož nahrávka je předmětem této recenze. Nepřekvapuje proto, že obsah snímku tvoří vesměs skladby vzniklé ve Španělsku, kde se tento rodák z Luccy, poté co prošel Evropou, roku 1768 natrvalo usadil. Toto životní rozhodnutí se odrazilo různým způsobem i v jeho tvorbě: na jedné straně menší kontakt se středoevropskými vývojovými tendencemi, na druhé inspirace hudbou španělskou. Oboje zajímavě ilustrují i všechny čtyři skladby snímku, které - uvědomíme-li si, že kytarový kvintet s fandangem vznikl přepracováním starších děl - pocházejí vesměs z 80. let. Kromě vzpomínaného kvintetu je Boccheriniho nová vlast zvěčněna ve slavném kvintetu La musica notturna delle strade di Madrid - tedy v Noční hudbě madridských ulic. Jedná se o velmi originální hříčku a není divu, že se Boccherini zdráhal tuto skladbu publikovat - bál se, že ji nikdo mimo Španělsko neocení a dost možná ani nebude schopen dobře interpretovat. Dvojici kvintetů vyvažuje na nahrávce dvojice symfonií. Nepostrádají symfonický drive ani Boccheriniho typickou noblesu a zálibu v pastorálních názvucích, mladší z obou děl pak navíc jistě překvapí svými dramatičtějšími polohami a kontrasty. Savallův Concert des Nations si Boccheriniho hudbu vychutnává; orchestrální zvuk je měkký, jemný, ale sytý a plný rozmanitých barev. "Madridský" kvintet je podán velmi sugestivně, s jasným záměrem zachytit individualitu jednotlivých vět. Zvukomalebné prvky v první větě kytarového kvintetu jsou lehce potlačeny ve prospěch celkové rytmičnosti, ve druhé větě by jisté pasáže v houslích mohly znít i lépe, celkově se však jedná o strhující kus; velký podíl na tom mají pochopitelně osvědčený Rolf Lislevand (kytara) a José de Udaeta (kastaněty). Nahrávka je - jak je u Savalla obvyklé - doprovázena rozsáhlým komentářem v mnoha jazykových mutacích. Odmyslíme-li si některé poněkud nekriticky celebrativní úsudky, jedná se o - zvláště v českých zemích - vítané poučení, které, doufejme, bude brzy následováno dalším edičním činem tohoto souboru.

Vydavatel: Alia Vox/Classic

Stopáž: 71:39

Marc Niubò

Ředitel Ústav hudební vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Ve svém výzkumu se primárně věnuje hudební historiografii, odkrývání minulého, zkoumání skladeb, jejich příběhů, tvůrců, interpretů, kontextů, souvislostí. Jeho dlouhodobým badatelským tématem je italská opera v Praze, badatelsky se také věnuje duchovní hudbě – české i italské, ale primárně v domácím kontextu. Řadě dalších témat, jako např. hudba anglického či španělského baroka, dílo M. A. Charpentiera, W. A. Mozarta, Antonína Dvořáka, otázky provozovací praxe, edičních technik, hudební kritiky, se věnuje spíše příležitostně anebo primárně ve výuce Ústavu hudební vědy.