čtvrtek, 23. červen 2005

Ludwig van Beethoven: Souborné dílo pro klavír a violoncello

Napsal(a) 

booklet booklet
Alfred Brendel - klavír, Adrian Brendel - violoncello. Produkce: Dominic Fyfe. Text: A, F, N. Nahráno: 7/2003, 7/2004, Jugendstiltheater Vídeň. Vydáno: 2004. TT: 78:50 + 68:55. DDD. 2 CD Philips 475 379-2 (Universal Music). Ve violoncellové literatuře představuje pět Beethovenových sonát a tři jeho variační cykly jednu z nejcennějších položek. Nutno ovšem podotknout, že dominantní pozici v nich má nezřídka klavírní part. Jako celek jsou tato díla lákavým soustem i pro nahrávací firmy, neboť svou stopáží ideálně odpovídají "náplni" dvou CD. Shodou okolností podlehly tomuto lákadlu hned dva labely najednou, a oba vydavatelé navíc nasadili do svých projektů pianisty nejvyšších kvalit: Alfreda Brendela a Andráse Schiffa . Ale aby ani na tom nebylo dost, každý z obou snímků je atraktivně ozvláštněn. S Alfredem Brendelem hraje na violoncello jeho syn Adrian, zatímco András Schiff nás překvapí tím, že připojil k pěti Beethovenovým sonátám ještě Sonátu "šestou", totiž op. 17, v jejímž titulu stojí, že je určena pro klavír a lesní roh nebo violoncello. Sejdou-li se dva tak významné projekty pohromadě, těžko se posluchač ubrání tomu, aby je mezi sebou neporovnával. A je to srovnání nadmíru zajímavé. Je totiž zbytečné hovořit o tak samozřejmých věcech, jako je technika nebo souhra, neboť v obou případech se jedná o špičkové interprety. Hned na první poslech ovšem zaznamenáme velký rozdíl v tónové kvalitě. Brendelův klavír je ve zvuku komorní, noblesní, nepatrně a decentně zastřený, skoro jako by pianista hrál neustále s levým pedálem. Stejně decentní je i zvuk violoncella Adriana Brendela , který hraje na nástroje, jež vytvořili Januarius Galliano (1741) a Antonio Stradivari (1683-90). András Schiff hraje tónem nepoměrně svítivějším a jiskřivějším, a také violoncello Miklóse Perényiho je ve zvuku hutnější, šťavnatější a barvitější. Tónovým kvalitám pak odpovídá i celkový přístup interpretů. Alfred Brendel hraje Beethovena nesmírně kultivovaně, s častými a velkými rubaty, hojně využívá pedálu, a to i v místech, kde nás to opravdu velmi překvapí. Jeho Beethoven je spíš romantický (někdy dokonce připomíná víc Schumanna nebo Chopina), hodně citový, co chvíli jakoby k něčemu nadýchnutý a nad něčím se rozplývající. Ve velké většině případů volí Brendel pomalejší tempa než Schiff. Při vší té kráse, kultivovanosti, eleganci a tónové kultuře, kterou nám Brendelové nabízejí, máme někdy pocit, že hudba občas trochu usíná či působí mírně unaveně (zvláště v některých rychlých větách). Pojetí Andráse Schiffa je hravější, svěžejší, průzračnější a jakoby přímější. Schiff má pevný rytmus a rubat užívá jen velmi střídmě, takže je většinou ani nevnímáme, neboť naprosto přirozeně vycházejí z toku hudby. Stejně střídmě a samozřejmě užívá pedálu. Rychlé věty mají jiskru, švih a vtip, a pokud Schiff hraje některá Beethovenem předepsaná sforzata až moc ostře, zní to spíš jak špičkování dvou dobrých přátel než jako schválnost. Schiffův Beethoven není zasněný romantik, ale otevřený, sympatický a vstřícný společník. A zdá se, že stejně jej vnímá i Miklós Perényi. Těžko říci, které z obou výborných nahrávek dát přednost. Byť jsou značně rozdílné, každá z nich má svůj osobitý půvab a obě rozhodně stojí za pozornost. Ale kdybych se přece jen musel rozhodnout pro jednu, přiznávám, že Schiff s Perényim jsou mi bližší.

Vydavatel: Philips/Universal Music

Stopáž: 78:50 + 68:55

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.