pondělí, 13. duben 2009

Ludwig van Beethoven: Koncert C dur pro housle, vio­lon- ­cello, klavír a orchestr op. 56 - Johannes Brahms: Houslový koncert D dur op. 77

Napsal(a) 

Ludwig van Beethoven: Koncert C dur pro housle, vio­lon- ­cello, klavír a orchestr op. 56 - Johannes Brahms: Houslový koncert D dur op. 77 Ludwig van Beethoven: Koncert C dur pro housle, vio­lon- ­cello, klavír a orchestr op. 56 - Johannes Brahms: Houslový koncert D dur op. 77

František Novotný – housle, Michal Kaňka – violoncello, Rumi Itoh – klavír, Pražská komorní filharmonie, Jiří Bělohlávek. Produkce: Vít Roubíček. Text: A, N. Nahráno: 1/2003, 11/2002. Vydáno: 2008. TT: 75:13. DDD. CD Radioservis CR0399-2.

S nepříliš obvyklým odstupem od vzniku vydal Radioservis nahrávku, na kterou může být pyšný. Nemá mnoho takových titulů, s kterými může soutěžit se světem. (Škoda, že asi kvůli ekonomickým mantinelům nebylo možné povýšit na stejnou úroveň i reprezentativnost bookletu.) František NovotnýMichal Kaňka mají u této firmy již několik významných nahrávek. Jméno pianistky Rumi Itoh není zatím u nás přes čilé kontakty s českými hudebníky ještě obecně známé. Tmelem projektu je jednoznačně Jiří Bělohlávek . Dokonce lze nalézt v nejobecnější rovině souvztažnosti mezi oběma díly, jakkoliv je dbáno na stylovou čistotu. (Koneckonců leží mezi nimi obrovský časový prostor 70 let.)

Beethoven konvenuje s mojí představou plně komplementárního díla, tedy spíše jakési „koncertantní symfonie“ nežli „concerta grossa“. Nejvíce mě upoutal Novotný, nicméně cellista nijak výrazně nezaostává. Tónově poněkud ve stínu je pianistka. Kouzelné jsou jak sólové trialogy, tak působivé tutti gradace.

Volba Brahmse signalizuje, že se pan Novotný nebojí konfrontace se světem (tady tak dobrou nahrávku nenalézám). Za neobyčejně šťastné považuji komorní paradigma nahrávky. Dirigent moudře vyšel z charakteru orchestru a respektoval naturel sólisty. Možná tím ochudili obraz dramatických míst, ale rozhodně sbírají body v lyrických plochách, které znějí báječně. František Novotný je vzácným moravským drahokamem, bohužel mediálně ne zcela doceněným.

Body: 4 z 6

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.