úterý, 16. březen 2004

Ludwig van Beethoven: Klavírní koncerty č. 1 C dur op. 15, č. 5 Es dur op. 73

Napsal(a) 

booklet booklet
I kdybychom o Academy of St Martin in the Fields a Siru Nevillu Marrinerovi nic nevěděli, po první čtyřech taktech je jasné, že se jedná o interprety špičkové úrovně. Už v oněch čtyřech taktech můžeme ocenit plasticky vykrouženou a do detailu propracovanou frázi i zářivě čistý zvuk, ideální pro mozartovsky laděný Beethovenův První klavírní koncert. Se zvědavostí pak čekáme, zda pianista, o němž víme pramálo (jeho nedávný pražský koncert proběhl ve stínu jiných hudebních událostí) bude orchestru rovnocenným partnerem. Klavír zní při nástupu mozartovsky křehce a jeho zvuk si docela dobře spojíme s fotografiemi plavovlasého mladíčka v bookletu. Ale o pár taktů později zpozorníme a náš zájem stoupá vteřinu od vteřiny. Victor Emanuel von Monteton ví naprosto bezpečně, co hraje, odkud jde Beethovenova hudba a kam spěje. Jeho technika je bez kazu, tón plný, hutný a přitom sametově měkký (výborný nástroj má navíc zajímavě zabarvené výšky). Skvělý rytmus podepírá pevnými, bezpečnými basy. A k tomu všemu sálá z jeho hry neuvěřitelná vitalita. Interpretačním vrcholem obou koncertů jsou finální věty. Cítíme v nich obrovskou radost ze života, ze hry, z pohybu... A tento pocit jako by se přenášel i na orchestr. Doslova s pianistou soutěží, kdo dodá Beethovenově hudbě větší náboj energie. Živelný rytmus obou finálních vět s tanečně odpíchnutými těžkými dobami a synkopickými posuny působí až nakažlivě a to tím spíš, že Victor Emanuel von Monteton si dokáže ve správný okamžik furiantsky počkat, aby dodal hudbě ještě větší švih. V bookletu se dočteme, že tento mladý pianista pochází ze staré francouzské aristokratické rodiny žijící v Německu. Narodil se v roce 1984, na klavír začal hrát ve třech a půl letech, později si přibral housle, flétnu a cembalo a nakonec teorii hudby a dirigování. Velký talent se u něho pojí s mimořádně vysokým intelektem: ve škole přeskočil tři třídy, v osmi letech byl nejmladším německým středoškolským studentem a poté i nejmladším studentem vysokoškolským. V obou Beethovenových koncertech, které nahrál ve svých osmnácti letech, se nám představuje jako výrazná a překvapivě vyzrálá umělecká osobnost.

Vydavatel: RCA / BMG

Stopáž: 78:51

Nahráli: Victor Emanuel von Monteton

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975–2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.