úterý, 15. březen 2005

Luciano Berio: Epifanie, Coro

Napsal(a) 

booklet booklet
Cathy Berberian - mezzosoprán, ORF-Chor, ORF-Symphonieorchester, Leif Segerstam. Produkce: Salzburger Festspiele. Text: N, F, A. Nahráno: live, 19. 8. 1974 Felsenreitschule Salzburg, live, 8. 8. 1977 Mozarteum Salzburg. Vydáno: 2004. TT: 76:49. ADD. 1 CD Orfeo C 626 041 B (distribuce Classic). Když opustil Luciano Berio (1925- -2003) předloňského roku tento svět, zaznamenala soudobá hudba citelnou ztrátu. Roku 1961, kdy byly na festivalu v Donaueschingenu jeho Epifanie uvedeny v premiéře, nebyly soudy o jeho tvorbě ještě jednoznačné. Reakce na zařazení skladby do salcburských Festspiele vyvolala smíšené reakce, nicméně tehdejší vedení festivalu vědělo, co dělá: pravidelné uvádění novinek se stalo součástí dramaturgie už v prvních poválečných letech. Tento koncept vyvrcholil nakonec v éře Gérarda Mortiera, jehož nástupce Petr Růžička už dokonce vyvolal četné protesty, když zrušil (údajně z finančních důvodů) smlouvu, uzavřenou se skladatelkou Olgou Neuwirth na novou skladbu pro rok 2006. Každopádně platil Salcburk vždycky spíše za baštu konzervativismu a snobismu a kritici se často pokoušeli (možná ze zbabělosti) tento punc festivalu svými soudy udržovat. Berio se mezitím stal uznávaným klasikem hudby 20. století. Nahrávka jeho dvou v Salcburku uvedených děl je součástí řady živých snímků z různých festivalových ročníků. Vydání podobných snímků poslouží hned několikrát: jako dokument zachycující autentickou interpretaci (nastudování mohl být autor ještě přítomen) i jako prostředek k sblížení s (už ne zcela, avšak stále ještě), novinkami. Beriovy skladby nejsou samozřejmě skladbami prvního poslechu. Ač se jedná o oratoria, při jejich vnímání určitě pomáhá také optická složka - pohled na sólistku, mohutný sbor a orchestr v sobě má cosi teatrálního. O to je posluchač nahrávky ochuzen, obohacen je však možností opakovaného poslechu. Epifanie jsou (v revidované verzi) z roku 1965. Využívají texty Marcela Prousta, Antonia Machada, Jamese Joyce, Bertolta Brechta aj. a jsou určeny střednímu ženskému hlasu a orchestru. Vynikající je výkon mezzosopranistky Cathy Berberian (skladatelovy manželky), která disponuje obrovským rozsahem s tmavými hloubkami a jasnými výškami. Coro pro sbor a orchestr (z roku 1976) využívá indiánských a afrických dialektů, chorvatštiny, perštiny, italských nářečí aj., osu tvoří verše Pabla Nerudy. Majitel CD má další výhodu v možnosti vychutnat hudbu spolu s přiloženým textem (v originálních jazycích s německým překladem).

Vydavatel: Classic

Stopáž: 76:49

Nahráli: Cathy Berberian - mezzosoprán, ORF-Chor, ORF-Symphonieorchester, Leif Segerstam

Body: 4 z 6

Vlasta Reittererová

Narozena 9. ledna 1947 v Praze (roz. Pellantová, provdaná Hrušková, Benetková). Vystudovala hudební vědu na Filozofické fakultě KU a současně tehdejší Lidovou konzervatoř (herectví a pantomima). Prošla několika amatérskými divadelními soubory, v letech 1968–1970 byla členkou baletního souboru Krušnohorského divadla v Teplicích, po narození dcery se vrátila do Prahy a do roku 1976 působila v komparzu Divadla E. F. Buriana, kde byla 1970–1972 zaměstnána jako uklízečka. V letech 1972–83 (s několikaletým přerušením mateřskou dovolenou) referentka v tuzemském koncertním oddělení agentury Pragokoncert. Roku 1987 nastoupila na Filozofickou fakultu do dnešního Ústavu hudební vědy jako knihovnice, kde se vrátila k vystudovanému oboru a roku 1988 získala doktorát. Na FF UK zůstala do odchodu do důchodu 2002. Několik let také vyučovala historický seminář na pražské konzervatoři a působila jako externí pedagog na Masarykově univerzitě v Brně. V posledních letech se mj. věnuje překladatelství. Životní heslo? S Janem Nerudou říká: „Vším jsem byl rád.“

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.