Libuše Tichá – Slyšet a myslet u klavíru

176 stran, Nakladatelství Akademie múzických umění, Praha 2009.

Libuše Tichá má v oboru klavírní pedagogiky velice bohaté zkušenosti: působí na Pedagogické fakultě UK jako odborná asistentka hry na klavír a metodiky a zároveň vyučuje klavírní hru v Hudební škole hl. m. Prahy a na hudebním gymnáziu na Komenského náměstí. O jejích pedagogických schopnostech svědčí i to, že její žáci ze všech tří škol získávají významná ocenění na interpretačních soutěžích. Řadu odborných statí o klavírní pedagogice, které Libuše Tichá publikovala v odborných časopisech a sbornících, završila nyní knihou Slyšet a myslet u klavíru , kterou vydalo v říjnu 2009 Nakladatelství AMU jako první svazek své nové edice, věnované hudební pedagogice. Podtitul knihy „Práce na rozvoji talentu interpreta-klavíristy“ prozrazuje, že v centru zájmu Libuše Tiché stojí především rozvoj mladého talentu. Její pohled na tuto problematiku je však pojat v obdivuhodné šíři a komplexnosti: propojují se zde aspekty pedagogické, interpretační, technické, estetické, psychologické i hudebně-teoretické. Základními tematickými okruhy jsou počátky klavírního vyučování, interpretace jako výklad hudebního díla, kultivace klavírního tónu, rozvoj klavírní techniky, cvičení a klavírní myšlení. S obdivuhodným přehledem pracuje Libuše Tichá s prameny a literaturou: předkládá bohatou paletu nejrůznějších pohledů, podložených bohatými citacemi, přičemž nevnucuje čtenáři své názory, ale naopak: ponechává na něm, aby si vytvořil názor vlastní, neboť – jak sama v knize píše – na řešení mnoha problémů a situací neexistuje jednotný recept. Formulace Libuše Tiché se vyznačují pozoruhodnou pregnantností a výstižností a mnohé z jejích postřehů by si zasloužily, aby byly vytesány do kamene nade dveřmi každé klavírní třídy. Velice hezky graficky vypravená knížka je adresována především učitelům klavírní hry a jejich studentům, ale cenné podněty k zamyšlení přináší i těm, kdo se zajímají hlouběji o hudební interpretaci v nejširším slova smyslu.