pondělí, 30. červen 2008

Leoš Janáček - Po zarostlém chodníčku I. a II. řada,Gideon Klein - Sonáta pro klavír

Napsal(a) 

Leoš Janáček - Po zarostlém chodníčku I. a II. řada,Gideon Klein - Sonáta pro klavír Leoš Janáček - Po zarostlém chodníčku I. a II. řada,Gideon Klein - Sonáta pro klavír

Leoš Janáček

Po zarostlém chodníčku I. a II. řada

Gideon Klein

Sonáta pro klavír

Ivo Kahánek - klavír. Produkce: Pavel Vlček. Text: Č, A. nahráno: 17. a 18. 2. 2007, Studio Martínek, Praha. Vydáno: 2007. TT: 56:33. DDD. 1 CD Cube Cz CBCD 2737.

"Jsem odtud," odpovídá Ivo Kahánek na otázku, proč si vybral pro své první vydané CD Janáčkovu hudbu. Na desce, na níž se podílela i agentura EuroArt, zní ještě Sonáta Gideona Kleina - na rozdíl od často nahrávaného "Chodníčku" dílo takřka neznámé.

"Poučenost" krajinou, z níž lašský mistr čerpal inspiraci, je jistě nesporným plus, ale stejně tak "pravdivá" se ve srovnání jeví třeba nahrávka o něco staršího kolegy Jana Jiraského, jenž pochází z Vysokého Mýta. Ta je v některých tempových, rytmických a dynamických aspektech dokonce ještě vyhraněnější a působí vážněji, osudověji - tyto nuance však přičtěme na vrub rozdílnému naturelu obou svrchovaných umělců. Co na Kahánkově přednesu zaujme, je nepřetržitý tah a napětí, které spíše než by spočinulo v jednom okamžiku, směřuje k cíli a dává posluchači dojem celku - jak v mikro-, tak i v makrostruktuře. O klavíru, na který se ve studiu Martínek nahrávalo (hudební režie Milan Slavický, zvuk a mastering Jan Lžičař), není v bookletu zmínka, ale pianista si s nástrojem musel rozumět a snad jej i inspiroval, soudě podle barevně úchvatných míst.

Na CD je zařazeno i pokračování cyklu Po zarostlém chodníčku , a to včetně takzvaných Paralipomen , skladeb, které Janáček za svého života nezveřejnil. Vivo je zde dokonce v delší i kratší verzi.

Janáčkova hudba je jedním z inspiračních zdrojů, z nichž vyrůstá brilantní třívětá Sonáta, dílo třiadvacetiletého Gideona Kleina vzniklé v terezínském ghettu. Těmi dalšími jsou podle znalce Kleinova díla Milana Slavického Bergův op. 1 (zejména v intervalovém "nápřahu" tématu první věty), Schönberg i Suk. Ač volně atonální, působí Kleinova hudba bezprostřední emocionální silou - tím spíš, když si připustíme podmínky, za nichž byla psána: Gideon Klein, jeden z největších talentů meziválečné generace, zahynul za nevyjasněných okolností těsně před osvobozením vyhlazovacího tábora Osvětim. Jeho hudba nepřipouští žádnou sentimentalitu, je svou energií občerstvující a nevídaně vyzrálá a originální.

Ivo Kahánek disponuje strhující technickou bravurou v krajních rychlých větách; neméně působivé je však prostřední Adagio .

Body: 5 z 6

Dita Hradecká

Vystudovala konzervatoř v Plzni (obor klavír) a hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Působí jako překladatelka, hudební publicistka (Harmonie, Hudební rozhledy, Hospodářské noviny) a donedávna vyučovala hudební historii na pražské pobočce New York University. Je redaktorka, organizátorka, překladatelka a v poslední době i vydavatelka elektronických knih. Pochází ze Strakonic. Ačkoli ji lákala řada oborů spíše exaktních, rozhodla se vystudovat konzervatoř, aby se ujistila, že profesionální umělkyní nikdy nebude. Nejrůznější kurzy klavírní, komorní a cembalové hry či barokního tance spolu s vlastní pódiovou zkušeností jí ale daly citlivost a čich na uměleckou kvalitu výkonu a zároveň empatii k profesionálním umělcům a tvůrcům. Překládá odborné texty a libreta z angličtiny, němčiny a francouzštiny. Ze studia hudební vědy na FF UK si odnesla hlavně poznání důležitosti kritického a nezaujatého myšlení a coby eklektik také úctu ke všem, kdo jsou schopni věnovat celý život jednomu skladateli nebo jedné oblasti. V letech 2016-18 vedla redakci vážné hudby na Vltavě, v roce 2019 se stala vedoucí knihovny Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě.

Komentáře

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.