neděle, 22. srpen 2004

Leopold Koželuh: Moise in Egitto

Tak jako desítky dalších autorů, i Leopold Koželuh (1747-1818), velvarský rodák, patří mezi ony známé neznámé české skladatele období klasicismu, z jejichž tvorby dnes žije jenom zlomek. Současný vývoj v hudebním průmyslu, muzikologii i vkusu a zájmu posluchačů takzvané vážné hudby je však těmto autorům poměrně nakloněn. Nahrávka Koželuhova oratoria Moise in Egitto (Mojžíš v Egyptě - patrně ve světové premiéře) je nadto důkazem, že v archivech a knihovnách lze nalézt nejen chvilkově zábavné, ale i skutečně zajímavé, umělecky hodnotné skladby. Leopold Koželuh, školený v hudbě u svého bratrance, později svatovítského kapelníka Jana Evangelisty Antonína Koželuha a Františka Xavera Duška, se v roce 1778 usadil natrvalo ve Vídni. Prosadil se záhy jako klavírista a pedagog a postupně i jako skladatel, zejména instrumentální hudby. Svého Mojžíše složil po deseti letech na objednávku vídeňské Tonkünstlersozietät, což už samotné dokládá, jak jeho pověst v habsburské metropoli vzrostla. Ačkoliv ve stejnou dobu například Mozart premiéroval v Praze svého Dona Giovanniho , při smysluplném srovnání těchto dvou skladatelů se ozřejmí spíše Koželuhovy přednosti. I náročný posluchač, jakkoliv najde v Mojžíšovi místa poplatná dobové konvenci, nepochybně také ocení celkovou rozmanitost Koželuhovy invence i řemeslnou techniku, formální či instrumentační postupy. Přesvědčivost uměleckých posudků vždy nejlépe koriguje vlastní realizace díla; v tomto případě nastudování Hermanna Maxe ukazuje skladatelovo suverénní zacházení s orchestrem (Das Kleine Konzert ), efektní práci kontrapunktickou (skvěle transparentní v podání Rheinische Kantorei ), smysl pro dramatické kontrasty a dokonalé zvládnutí italského vokálního stylu. Z čtveřice sólistů obě sopranistky - Simone Kermes i Linda Perillo - přispívají velkou měrou k vysokým uměleckým kvalitám celého snímku. Přirozená barva hlasu bez žádných deformací v celém rozsahu, suverénní technika, ušlechtilost projevu a značná muzikalita jsou u obou dam jakoby samozřejmostí. Výkon tenoristy Markuse Schäfera postrádá jejich zaujatost, přesvědčivost; kolega basbarytonista Tom Sol se zdá být místy až indisponován (hluché výšky, příliš nazální tón) a celkový dojem tak bohužel sráží. Koželuhův Mojžíš v Egyptě od CPO by přesto neměl ujít pozornosti všem příznivcům české či klasicistní hudby.

Vydavatel: CPO/Classic

Stopáž: 49:46 + 54:09

Nahráli: Simone Kermes, Linda Perillo, Markus Schäfer, Tom Sol, Rheinische Kantorei, Das Kleine Konzert, Hermann Max