Leonard Bernstein – The 1953 American Decca Recordings

Norman Lebrecht ve své knize Mýtus maestro píše, že Bernsteinova „interpretace symfonií byla spíš povrchní předváděčka“, kterou „mladí lidé milovali“. Chtěla bych tento výrok zpochybnit. Je ostatně otázka, zda jej tak Lebrecht opravdu formuloval. České vydání jmenované knihy z roku 2003 je totiž jedním z nejhanebnějších překladů knihy o hudbě, jaké se mi v posledních letech dostaly do ruky. Originál knihy sice neznám, ale „boty“ kterých se zde překladatelka (a bohužel zároveň odpovědná redaktorka) dopustila, volají do nebe. Odhalují se totiž samy (k největší perlám patří překlad názvu Monteverdiho Il coronazione di Poppea jako Korunovace papeže, Kiri Te Kanawa je považována za muže a tak dále). Dá se předpokládat, že srovnání s originálem by přineslo podobných perel ještě víc. Zneužívám tak recenzi na komplet Bernsteinových nahrávek, abych čtenáře před českou verzí knihy varovala. Přehmatů a omylů se dopouštíme všichni, tady jde bohužel o takovou blahosklonnou nedbalost a neznalost zároveň, že je to zarážející. Nuže: pokud považuje Lebrecht za „povrchní předváděčku“ například Bernsteinovu interpretaci Čajkovského Patetické symfonie , pak nevím, co považuje za interpretaci vcítěnou a hlubokou. Historku o tom, jak se Bernstein stal přes noc slavným, protože si troufl zaskočit za onemocnělého Bruna Waltera, zná každý. V paměti nás starších jsou ještě jeho popularizační koncerty s výkladem, které dostaly i televizní podobu (u nás je napodobil Václav Neumann s Českou filharmonií). Přesto je Bernstein spojován především s muzikálem a jako interpret i skladatel balancuje v našem povědomí na žánrové hranici. Komplet edice Original Masters nabízí jinou stránku Bernsteinovy osobnosti. Obsahuje v jeho interpretaci Beethovenovu Eroiku , Dvořákovu Novosvětskou , Schumannovu Symfonii C dur , Brahmsovu Čtvrtou a zmíněnou Čajkovského Patetickou. Snímky nemají vždy nejlepší technickou kvalitu, jejich interpretační úroveň je však nesporná – a navíc: každý snímek je doplněn analýzou, kterou provádí Bernstein u klavíru, a to je (kromě lekce angličtiny a vhlédnutí do skladeb samých) zážitek sám o sobě jedinečný. Vezmeme-li si k ruce partituru, je výuka dokonalá.

Vydavatel: Deutsche Grammophon/Universal Music

Stopáž: 75:09, 72:12, 78:49, 79:52, 72:12

EAN: 00289477002