čtvrtek, 30. říjen 2008

Leif Ove Andsnes - Wolfgang Amadeus Mozart (Klavírní koncerty č. 17 G dur K 453 a č. 20 d moll K 466)

Napsal(a) 

Leif Ove Andsnes - Wolfgang Amadeus Mozart (Klavírní koncerty č. 17 G dur K 453 a č. 20 d moll K 466) Leif Ove Andsnes - Wolfgang Amadeus Mozart (Klavírní koncerty č. 17 G dur K 453 a č. 20 d moll K 466)

Leif Ove Andsnes - klavír, Norský komorní orchestr. Produkce: John Faster. Text: A, N, F. Nahráno: 3/2007, Jar Kirke, Oslo. Vydáno: 2008. TT: 57:59. DDD. 1 CD EMI Classics 50999 5002812 2 (EMI).

Andsnesovo první mozartovské CD s klavírními koncerty č. 9 a 18 bylo v The New York Times vyhlášeno nejlepším CD roku 2004 a jeho recenzent tehdy napsal, že "milovníci Mozarta by měli přimět pana Andsnese, aby nahrál všechny Mozartovy klavírní koncerty". Na Andsnesově novém CD s Klavírními koncerty č. 17 G dur K 453 a č. 20 d moll K 466 se znovu můžeme přesvědčit, že tento vynikající norský pianista hraje Mozarta opravdu jedinečně. Výborný je ovšem i mladý Norský komorní orchestr , který Andsnes diriguje od klavíru. Hned na první poslech okouzlí nahrávka svou téměř "jarní" svěžestí. Andsnes má skvělou prstovou techniku a často volí poměrně živá tempa, jež především rychlým větám dodávají potřebný švih a hravost. Finální Presto ve variační třetí větě Koncertu G určitě zvedne posluchačům náladu i v těch nejpochmurnějších podzimních dnech. Volná věta tohoto koncertu zaujme hned od počátku výrazně vedenými spodními hlasy. Tyto spodní hlasy se pak velmi originálně uplatní v následujícím toku hudby. Mozart totiž okořenil tuto větu právě ve středních hlasech značným množstvím disonantních průtahů. Zatímco jiní dirigenti se většinou snaží, aby tyto průtahy proplynuly v orchestru pokud možno decentně, Andsnes nechává jejich disonantnost vyznít naplno, a to tak intenzívně, až má posluchač téměř pocit, jako by se pod ním při každém průtahu zhoupla podlaha. Oproti těmto téměř "bolestivým" okamžikům zní ovšem klavír v této větě mozartovsky něžně a zasněně, jen s občasnými lehkými záchvěvy melancholie. Neméně zajímavý je Andsnesův přístup ke Koncertu d moll. Tento koncert (především jeho krajní věty) mnohdy svádí pianisty k určitému romantizování a k vnějškově efektní hře. Andsnes je ovšem umělec spíš introvertní, soustředěný daleko víc na svou hru a na dialog se skladatelem, než aby se snažil působit na publikum nějakými okázalými gesty. Hraje tento Mozartův koncert velmi cudně a průzračně, často se až zdá, že není sólistou, ale jedním z hráčů orchestru. Dramatismus i poetičnost Mozartovy hudby tím kupodivu nejenže nejsou ochuzeny, ale právě naopak - jako by právě tímto interpretačním přístupem získala skladba nové, nesmírně působivé dimenze.

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.