úterý, 12. červenec 2005

Laszló Sáry - Díla pro perkuse

Napsal(a) 

Amadinda Percussion Group, New Music Studio, László Vidovszky (preparovaný klavír), Katalin Károlyi (alt), Zsigmond Szathmáry (varhany). Produkce: Monika Feszler, András Wilheim. Text: A, maďarsky. Nahráno: 7/1984 (Pentagram) a 1/1986 (Pebble Playing II), Budapest Italian Institute, 6/2003, Hungaroton Studio a 2/2004, Országút Parish Church (Versetti). Vydáno: 2004. TT: 62:10. AAD (Pentagram), DDD. CD Hungaroton HCD 32179 (distribuce Classic).

Nahrávka představuje dvojí sondu do současné progresivní maďarské hudební scény. Skladby Lászla Sáryho (nar. 1940), který v 70. letech založil dodnes fungující budapešťské Studio nové hudby a svůj novátorský talent zúročuje nejen jako skladatel, ale i jako osvícený pedagog, tu zní v podání jednoho z nejlepších souborů bicích nástrojů světa, maďarské Amadindy , a dalších přizvaných interpretů. Titul obsahuje šest, respektive sedm Sáryových skladeb pro bicí nebo s bicí složkou, které poměrně názorně dokumentují vývoj skladatelova hudebního jazyka v rozmezí 20 let: nejstarší Versetti pro varhany a bicí jsou z roku 1966, nejmladší - Slunečnice pro tři marimby a Miniatury pro alt, vibrafon a bicí - pocházejí z roku 1989. Zároveň je nahrávka i zrcadlem stylových proměn, jimiž hudba v poslední třetině 20. století procházela. Z tohoto pohledu jsou nejpodařenější Versetti, v nichž ožívá kreativní atmosféra 60. let, opojná závrať z nekonečných možností využití zvuku jako strukturotvorného hudebního materiálu (s varhanami se ve skladbě zachází spíše jako s elektroakustickou hudební složkou), avšak(!) ve službě poezii, a dvě dílka minimalistického střihu - Pebble Playing in a Pot (1976) a Omphale's Spinningwheele (1986). Obě nejmladší skladby naproti tomu nabízejí jen artistně zaměřenou, řemeslnou rutinu. Těžištěm dramaturgie je nicméně nejdelší, dvacetiminutový Pentagram (pro pět hráčů na bicí a preparovaný klavír), skladba úchvatná pro analytické uchopení - ať už interpretací nebo verbálním výkladem - ale na poslech poněkud únavná. Díla nejsou na disku řazena chronologicky podle data vzniku, nýbrž s ohledem na zvukový, témbrový a tedy logicky i výrazový kontrast, jednoduché řešení spočívá v pravidelném střídání marimbových kompozic s kompozicemi pro různoroděšjí obsazení.

Vydavatel: Hungaroton/distribuce Classic

Stopáž: 62:10

Nahráli: Amadinda Percussion Group, New Music Studio, László Vidovszky (preparovaný klavír), Katalin Károlyi (alt), Zsigmond Szathmáry (varhany)

Body: 3 z 6

Wanda Dobrovská

Vystudovala hudební vědu na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, svému oboru se věnovala na Akademii věd a také jako redaktorka hudební edice nakladatelství H&H (Nová nauka o harmonii od Aloise Háby). Specializuje se na soudobou hudbu, moderuje záznamy a přenosy koncertů, připravuje hudebně-publicistické pořady, píše články pro Harmonii nebo do Týdeníku Rozhlas. Připravuje a moderuje hudební bloky pro vysílání digitální stanice D-dur.

 

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.