pondělí, 12. duben 2004

Lang Lang: Live in Carnegie Hall - (Schumann, Haydn, Schubert, Tan Dun, Chopin, Liszt)

Napsal(a) 

booklet booklet
Lang Lang je nadprůměrný virtuos, zrající osobnost a v současné době vynikající reprodukční umělec v tom nejlepším slova smyslu. Live záznam jeho debutového vystoupení v Carnegie Hall odkrývá to nejlepší, co tento jedenadvacetiletý čínský pianista dokáže. Vstřícný program "jde" na publikum postupně: nejprve se na posluchače "zlehka" valí Langova technická vybavenost a vyspělá kultura úhozu v Schumannových Variacích Abegg op. 1 , Haydnově Sonátě C dur Hob. XVI:50 a Schubertově Fantazii C dur D 760 "Wanderer-Fantasie" . Zároveň interpret dokazuje, že není jen bezduchou "mašinkou" na rychlá tempa, ale že také o skladbách přemýšlí a umí je dobře vystavět. Tím si posluchače získá (potvrzují to i postupné proměny potlesků) a může postoupit dál. Mohli bychom očekávat kouzlení barev v Chopinovi, namísto něj však zazní Tan Dunových Eight Memories in Watercolor op. 1 (skladba zahajovala druhou polovinu koncertu), které do dramaturgie výborně zapadají, a teprve potom navazuje Chopinovo zamlžené Nokturno Des dur op. 27 č. 2 . Je s podivem, co Lang dokáže vytěžit z té jemnější stránky své mužské osobnosti, něžně hebké tóny a rozpité barvy jsou v jeho podání okouzlující. Zde první CD končí a stačilo by ke spokojenosti: klavírista se předvedl, zazářil a může odejít. Vrcholný bod programu, Lisztovu fantazii Réminiscences au Don Juan de Mozart S. 418 , nabízí až druhý snímek. Pianista vykračuje do dramatu vášní, napětí a jednoho z nejvyšších stupňů virtuozity. Hbité běhy v terciích, rychlé akordické sledy jsou mu pouze odstínem barvy, takže mnohdy prstovou akrobatikou skoro vyráží dech. (Můžeme se těšit, až interpret za pár let zase o kousek víc dozraje - už teď slyšíme rozdíl oproti předchozím nahrávkám - a dodá Lisztovi víc rozervanosti, vnitřní konfrontace.) Jemným sestupem z vrcholu je Schumannovo Snění a dva přídavky: rozverná Soutěž dvou koní , v níž se k Langovi přidává jeho otec Guo-ren Lang , profesionální hráč na tradiční nástroj erhu, a Lisztův Liebestraum . Pokud si Lang Lang uchová vše, co předvedl na tomto úctyhodném recitálu, a bude se umělecky vyvíjet správným směrem, lze od něj očekávat ještě zajímavější a odvážnější projekty. Už teď jeho výkony stojí za zvukové "zakonzervování".

Vydavatel: Deutsche Grammophon / Universal Music

Stopáž: 68:24 + 29:12

Body: 5 z 6

Dina Šnejdarová

Hudbě se věnuje přibližně od svých pěti let. Postupně prošla školením klavír-varhany-cembalo-dirigování-liturgická praxe-základy zpěvu a muzikologie (FF UK), souběžně s tím se řadu let věnovala klasickému baletu pod vedením nezapomenutelné Dagmar Špryslové a krátce též scénickému tanci (Vysokoškolský umělecký soubor, dnes Taneční centrum Praha). Její „hudební mámou“ se stala pedagožka Alena Kuklová, rodačka z Poličky, díky níž neztratila radost z hudby a přibližně v devíti letech objevila tvorbu 20. století, zejména Bohuslava Martinů a Bély Bartóka. Za průnik do hudebně-analytického myšlení vděčí varhanici Miroslavě Svobodové, za překonání obav z improvizace Jitce Chaloupkové (Konzervatoř České Budějovice). V muzikologii se soustředila na hudbu starších období. Pracovala jako zástupkyně šéfredaktora Harmonie, spolupracovnice ČRo Vltava, editorka koncertních programů FOK, knihovnice Hudebního oddělení NK ČR. V současné době se věnuje vzdělávání svých dvou dcer a hudební publicistice (Harmonie, Czech Music Quaterly, FOK, Česká filharmonie, Pražské jaro), provozuje též autorský Dinin nevyvážený blog (dinasnejdar.blogspot.cz). Jejím nej- autorem je již od dětství Johann Sebastian Bach.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.