Kremerland

Kremerata Baltica, Gidon Kremer – housle. Produkce: Martin T:son Engstroem. Text: A, N, F. Nahráno: 2/1999 Grafenegg, Reitschule, 9/1999 Berlin, Jesus-Christus-Kirche, 2/2001 Berlin, Studio Nalepastrasse, 10/2001 Riga, Recording Studio. Vydáno: 2004. TT: 78:48. DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 00289 474 8012 (Universal Music).

Label Deutsche Grammophon nás prostřednictvím své nahrávky Kremerland vyzývá k hudební pouti stejnojmennou vysněnou krajinou. Umělecký vedoucí a guru souboru Kremerata Baltica Gidon Kremer si vytvořil svou vlastní zemi umělců sahající od Vustinovova moře přes Kancheliho údolí a oceán transkripcí až k mysu Liszt. Hranice této země nejsou přesně určeny a jejich limit je dán hráčskou fantazií. Jak se píše v bookletu, dramaturgie projektu vznikla z toho, co bylo po ruce, a z rarit jakoby zázrakem znovuobjevených. Gidon Kremer je vynikající houslista a propagátor soudobých děl, zejména svých kolegů skladatel ze zemí bývalého Sovětského Svazu, kterým prostřednictvím svého interpretačního umění otevřel dveře na Západ. CD je další z prezentací takovéto hudby.

Nahrávku otvírá rozervaná, vpravdě romantická skladba Aprés une lecture de Dante Franze Liszta v aranžmá Sergeje Dreznina , které dominuje temperamentní interpretace Gidona Kremera. (Liszt je v roli patrona transkripcí a aranžmá, uvádí skladby svých o století mladších kolegů z Východu). Po ní následují quasi jazzové variace na Mozartovo téma z klavírní Sonáty A dur KV 331 Moldavce Leonida Chizhika v interpretaci autora. Tango hommage Ä Gidon Moskvana Alexandra Vustina je třetí skladbou nahrávky. Je dodekafonním sólem pro Kremera a perkusionistu Andreje Pushkareva . Nechybí zde ani gruzínské eso – Giya Kancheli a jeho Rag-Gidon-Time . Kancheliho skladba má vtip a náladu, aniž by se prvoplánově inspirovala typickými ragtimovými fígly. Právě tyhle dvě skladby patří k nejzdařilejším. The Unanswered Call Gruzínce Alexandra Bakshiho se inspiruje věčně vyzvánějícími všudypřítomnými mobily. Předposlední skladbou je lehce minimalový Meeting with a Friend Litevce Georgese Pelcise. CD končí skladbou Circus Isaaka Dunajevského, jako vystřiženou z Felliniho filmů.

Nahrávka představuje pár dalších zajímavých skladatelů bývalého Sovětského Svazu, ale kontext a zařazení jejich tvorby není právě nejšťastnější. Skladby jsou natolik rozdílné, že lze těžko najít nějaké pojítko. A to je asi nejslabší článek disku. Kancheliho i Dunajevského skladby jsou vynikající, ale v rámci jednoho disku neslučitelné. Na druhou stranu nutno říct, že Gidon Kremer ať hraje cokoliv, hraje výtečně. Stylové frázování, stoprocentní intonace, cit pro žánr, skvělá technika a muzikalita, kterou nakazil i členy souboru Kremerata Baltica. Motto CD objasňuje „tajemství země zvané Kremerland, kde se setkává Liszt s Mozartem, kde se tančí tango a všichni se společně radují a smějí v cirkuse. Pojďte se smát a užívat si s námi.“ Zkuste to!

Vydavatel: Deutsche Grammophon/Universal Music

Stopáž: 78:48

EAN: 002894748012