Komorní filharmonie Pardubice – Beethoven, Smetana, Martinů

Komorní filharmonie Pardubice, Marko Ivanović – dirigent, Tomoko Asahina – klavír . Text: Č, A. Nahráno: 4. – 6. září 2010. Vydáno: 2010, Pardubice, Dům hudby. TT: 64:53. DDD. 1 CD Arcodiva UP 0136-2131.

Komorní filharmonie Pardubice vyrostla na klasickém repertoáru a dalo by se říci, že síla tradice je znát. Jenže v orchestru dnes sedí úplně jiní lidé než v prvních letech pod vedením Libora Peška a Libora Hlaváčka. Pokud tedy i dnes zní orchestr dokonale sehraně jako celek a precizně v jednotlivostech, pak je to záležitost především soustředěné práce. Pro reprezentativní snímek byla vybrána kombinace děl dvou východočeských rodáků a jednoho z klasiků, či – chceme-li jiný pohled – jednoho klasika, jednoho romantika a jednoho neoklasika, v podání českého orchestru (prezentovaného i stylizovanou trikolorou na přebalu). V Beethovenově Druhé symfonii je detailně vypracována dynamika, která tvoří ve spojení s rytmickou precizností hlavní charakteristický znak skladby; sforzata, střídání piana a forte, ale také mísení míst, řekněme, geniální triviality s vážným, důstojným až tragickým (což uměli také Haydn, Mozart, Schubert a jiní – ne až Mahler) a sólující nástroje (flétna, violoncello, dialog horny a hoboje ve finále ap.) znějí v „klasickém komorním“ obsazení průzračně, nezatěžkaně. Scherzo ze Smetanovy Triumfální symfonie dobře koresponduje se scherzem Beethovenovým (historicky prvním scherzem v symfonii), polková stylizace má švih i eleganci, smyčcová sekce krásně svítivý tón. Nejvíce však zřejmě po zásluze zaujme Sinfonietta La Jolla Bohuslava Martinů, k níž si orchestr přizval japonskou klavíristku Tomoko Asahinu (aspoň malou zmínku by v bookletu zasloužila), jak skladba sama, tak její provedení, mnohotvárné temperamentními, folklorem ovlivněnými úseky, místy zvláštní martinůovské nostalgie i eruptivní výbuchy rytmů. Marko Ivanović stojí v čele Komorní filharmonie Pardubice dva roky. Měl na co navázat. Jak je vidět (vlastně slyšet), převedl orchestr se zdarem do pátého desetiletí existence a nejen pardubičtí se mohou těšit na jeho další výkony.