úterý, 8. červenec 2003

Karel Ančerl - Gold Edition (Volume 16): Prokofjev: Romeo a Julie op 64 - scény z baletu, Péťa a vlk op. 67 -

Šestnáctý díl je jedním z nejatraktivnějších titulů ančerlovské edice - pro všechny generace posluchačů, pro znalce i začátečníky. Sergej Prokofjev vytvořil z baletu Romeo a Julie celkem tři suity. Tento desetidílný výběr, sestavený nejspíš podle stopáže gramofonové desky, obsahuje celou druhou suitu, do které jsou vložena tři čísla suity první (Masky , Balkónová scéna a Tybaltova smrt ). Jsou tu tak pohromadě všechna nejpopulárnější čísla - ale ani ta se zásluhou interpretace nikdy neoposlouchají. Je to hudba vzácně sdílná, ve které se ovšem při každém poslechu dá najít něco nového. Ančerl volí spíše pomalejší tempa a partitura pod jeho rukama doslova kvete. V jeho pojetí to není jen "suita", ale přímo sbírka symfonických básní. Lyrické pasáže působí láskyplně a rozechvěle, v částech tanečních je to ohnivá hudba plná životodárné energie. Uvnitř každého čísla vládne jasná tempová diferenciace - každé téma tak má svůj rytmus, přísně respektuje racionální rozvrh a přitom vždycky něčím překvapí. Dirigent rozehrává úspornou (ale velmi rafinovanou) instrumentaci a geniálně pracuje s barvami sólových nástrojů a nástrojových skupin. V lyrických částech působí nahrávka velmi komorně, v dramatických roste do největší šíře. Nechybí tu vážnost a moderně cítěný romantismus, ale ani lehkost a hravost. A tak opět nezbývá než smeknout. V pohádce Péťa a vlk nechal dirigent ještě větší prostor pro nástrojovou virtuozitu, takže vstupy orchestru jsou skvělou sérií brilantních koncertantních etud. Tedy žádná rádoby didaktická hudba pro děti. Zřejmě proto, že nahrávky České filharmonie už tehdy směřovaly hlavně "na západ", není mluvené slovo recitováno česky ani rusky. Kdyby tak tehdejší producenti tušili, jak tím předběhli dobu. Shodou okolností to tedy není jen průvodce mladého člověka orchestrem, ale též anglickým jazykem.

Stopáž: 70:33

Nahráli: ordon Shilling - recitace, Česká filharmonie, Karel Ančerl

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.