sobota, 28. březen 2009

Karajan

Karajan - W. A. Mozart, J. Strauss, L. van Beethoven, J. Sibelius, V. Williams, B. Britten, B. Bartók, R. Strauss Karajan - W. A. Mozart, J. Strauss, L. van Beethoven, J. Sibelius, V. Williams, B. Britten, B. Bartók, R. Strauss

W. A. Mozart, J. Strauss, L. van Beethoven, J. Sibelius, V. Williams, B. Britten, B. Bartók, R. Strauss

Leopold Wlach – klarinet, Dennis Brain – lesní roh, Philharmonie Orchestra, Wiener Philharmoniker, Herbert von Karajan. Text: A, N. Nahráno: 1949 – 1953. Vydáno: 2005. TT: 69:02, 74:42, 77:50, 64:30. ADD. 4 CD Artone 222326-354 (distribuce Bohemian Music Service).

Výběr nahrávek na tomto portrétu Herberta von Karajana zachycuje první období dirigentovy nahrávací činnosti, kdy ještě nebyl šéfdirigentem Berlínské filharmonie. Jde tedy o historické snímky, které vycházely v minulosti nejméně často, protože většinu zde obsažených titulů Karajan nahrál opakovaně, někdy i několikrát. Najdeme tu nahrávky z let 1949 – 1953, tedy z doby, kdy dirigent ještě nemohl tolik veřejně vystupovat vinou loajality k nacistickému Německu – a zároveň dostal od geniálního producenta firmy EMI Walthera Leggeho exkluzivní příležitost nahrávat. Legge dokonce v Londýně sestavil vlastní Philharmonia Orchestra, v jehož čele stál Otto Klemperer, a byl to zpočátku první evropský projektový orchestr stavený z nejlepších hudebníků, se kterými pravidelně nahrávali nejlepší dirigenti své doby. Karajan s tímto orchestrem natočil svůj první komplet Beethovenových symfonií, ze kterého je v tomto výběru ŠestáSedmá v neobyčejně svěžím a moderním podání. O kvalitách smyčcové skupiny svědčí nejlépe Fantasie na téma Thomase Tallise Vaughana Williamse a Variace na Téma Franka Bridge Benjamina Brittena, z moderních autorů tu je i Karajanova vůbec první nahrávka Bartókova Koncertu pro orchestr a Sibeliovy Čtvrté symfonie , které překvapí zvukovou barevností a jasností koncepce. A také jeden z Mozartových koncertů pro lesní roh , kde zachytil mladého virtuosa Dennise Braina . Dále tu najdeme několik pozoruhodných historických snímků s poválečnými Vídeňskými filharmoniky , město i orchestr se tehdy vzpamatovávalo z poválečného šoku a hudba při tom měla důležitou roli. Premiérová nahrávka Straussových Metamorfóz , tehdy zcela nové skladby přímo inspirované válečnou zkázou Německa tu má mimořádnou autenticitu. Ale sondou do dějin je i brilantní podání Mozartova klarinetového koncertu se sóloklarinetistou Vídeňských filharmoniků Leopoldem Wlachem i několik Valčíků Johanna Strausse. Přiložený anglický a německý text neobsahuje jenom základní informace o nejslavnějším dirigentovi 2. poloviny 20. století, je to skutečný portrét s řadou zajímavých postřehů. Kdo tedy chce poznat, jak dobrý byl Karajan dirigent už na počátku své světové dráhy, lze mu tento komplet jen doporučit – zejména jako srovnání s jeho pozdějšími kreacemi, kdy mu orchestr dovolil mnohem více „kouzlit“ a budovat image posledního romantika. Tyto staré nahrávky dávají jiný obraz Karajana jako precizního energického hudebníka s velmi moderním přístupem. I když technická kvalita mono nahrávek odpovídá době vzniku, právem založily jeho slávu.

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.