Justus Hermann Wetzel – Nachklang

Olivia Vermeulen – mezzosoprán, Peter Schöne – baryton, Liana Vlad, Eduard Stan – klavír. Text: A, N. Nahráno: 5/2011 Siemens-Villa Berlin. Vydáno: 2012. TT: 69:19. DDD. 1 CD Genuin GEN 12223.

Nestydím se přiznat, že jsem na bookletu nahrávky písní nazvané tak případně „Dozvuk“ jméno Justus Hermann Wetzel (1879–1973) viděla poprvé. Přitom byl ještě stále současník i mé generace, měl jen tu smůlu dlouhověkých, kteří tvorbou zůstali kdesi v dobách svého mládí. Při prvním poslechu si připomeneme písně mladého Richarda Strausse, Hanse Pfitznera, ještě spíše však Hugo Wolfa – tento svůj vzor Wetzel nezapře. K jeho padesátinám se sice kdysi konaly oslavy a vycházely články, ale nástup nacismu pro něj znamenal konec jedné etapy a začátek pohnutých let života. Wetzel se odmítl rozvést se svou židovskou manželkou, byl propuštěn z pedagogického místa na Státní akademii církevní hudby v Berlíně, jeho díla se nesměla hrát a následovaly další šikany; pokusy o emigraci do Švýcarska selhaly. Wetzel si odjakživa cenil poezii Hermanna Hesseho a celá řada jeho písní na texty tohoto básníka vznikla v době, kdy byla skladatelova manželka roku 1943 vězněna gestapem. Rose Wetzel sice propustili, brzy nato však zničily byt rodiny v Düsseldorfu spojenecké bomby a skladatel přišel o značnou část svých rukopisů. Po válce mu bylo nabídnuto místo profesora kompozice na Vysoké hudební škole v Berlíně-Charlottenburgu, ale u generace inklinující k avantgardě nenašel Wetzel odezvu. Poslední čtvrtstoletí života trávil ve svém vlastním uzavřeném světě u Bodamského jezera. Jeho pozůstalost je dnes v Berlíně, Wetzelova dcera založila jménem svého otce nadaci, která přiděluje stipendia mladým zpěvákům, propagujícím Wetzelovu písňovou tvorbu. Dvacet devět písní tohoto CD na texty Hermanna Hesseho, Josefa Eichendorffa, Maxe Dauthendeye, Heinricha Heineho, Goetha, Mörikeho a Conrada Ferdinanda Meyera v krásné intepretaci Olivie VermuelenPetera Schöneho se nabízejí k zastavení a zamyšlení, zní jako milý pozdrav minulých časů, kdy básníkovo slovo, melodie, harmonie a cit něco znamenaly.