středa, 28. leden 2004

Jussi Björling: reDISCOVERED

Napsal(a) 

booklet booklet
Mezi tenoristy, na které se nezapomíná, kteří mají dodnes řadu obdivovatelů, z nichž někteří se ještě desítky let po smrti umělce dokonce sdružují v "lobbistické" formace a společnosti (viz www.jussibjorlingsociety.com) a jejichž stopa v historii interpretace patří k těm nejhlubším, je i švédský tenorista Jussi Björling . Zemřel vlastně velmi mladý (1911 - 1960), což byla pro svět velká škoda, na druhou stranu lidé nemuseli v jeho případě trpět při pozorování odcházejících sil a hlasu v pozdním věku jako tomu bylo a je u celé řady zpěváků a zpěvaček. Firma BMG vydala technicky upravený záznam jeho recitálu v Carnegie Hall, jenž se uskutečnil pět let před odchodem. Na pěvce podmanivšího si svět hlavně italským a francouzským repertoárem zpíval v koncertním srdci Spojených států neobvyklý repertoár - písně Schuberta, Beethovena a Johanna Strausse; jako Seveřan neopomněl uvést i písně Nora Griega, Fina Sibelia a Švéda Sjöberga. Američané si však nakonec přišli na své a Björling fantasticky vystřihl známé árie, po kterých jej publikum vždy odměnilo frenetickými ovacemi - Amor ti vieta z Fedory od Giordana, Bizetovu Květinovou píseň z Carmen , E lucevan le stelle z Pucciniho Tosky a Che gelida manina z Bohémy téhož autora a především nedostižně zazpívanou árii Turrida Addio alla madre z Mascagniho Sedláka kavalíra . V písních Björling ukázal svou hudební inteligenci a perfektní techniku, s níž uměl svůj hlas ukáznit; áriemi jako by řekl: Slyšte, takhle má zpívat tenor a připomněl, že i v 44 letech strčí do kapsy všechny třicetileté mladíky. Jussi Björling byl pouze jeden a díky za to, že byl a že máme k dispozici záznamy hlasu, nad kterými se právem ještě dnes rozplývá řada lidí po celém světě.

Vydavatel: RCA Red Seal / BMG

Stopáž: 79:36

Nahráli: Jussi Björling - tenor, Frederick Schauwecker - klavír

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.