pátek, 30. červenec 2010

Jules Massenet - Manon

Napsal(a) 

Jules Massenet - Manon Jules Massenet - Manon

Jules Massenet

Manon

Anna Netrebko – soprán, Rolando Villazón – tenor, Christof Fischesser, Alfredo Daza, Rémy Corazza, Arttu Kataja, Hanan Alattar, Gal James, Silvia de la Muela, Mathias Vieweg, Staatsopernchor a Staatskapelle Berlin, dirigent Daniel Barenboim. Režie: Vincent Paterson. Text: A, N, F, Š, čínsky. Nahráno: live, 26. a 29. 4 a 19. 5. 2007, Státní opera, Berlín. Vydáno: 2008. TT: 93:28, 65:00. Obraz. formát: NTSC/Colour/16:9,. Zvuk. formát: PCM Stereo/ DTS 5.1. 2 DVD Deutsche Grammophon 073 4431 (Universal Music).

Anna Netrebko během několika let v mezinárodním operním provozu suverénně obsadila pozici hlavní hvězdné sopranistky, v katalogu firmy Deutsche Grammophon momentálně určitě té nejnahrávanější. Je protagonistkou řady alb a kompletů na CD i řady projektů prodávaných na DVD. Jde od úspěchu k úspěchu, ať už je Lucií z Lammermooru, ústřední postavou Belliniho Puritánů či jeho Julií, Verdiho Violettou, Pucciniho Mimi, nebo Massenetovou Manon. Všechny tyto hrdinky romantických oper – a několik dalších, nepočítaje navíc postavy v ruských národních operách – obdařuje naprosto suverénním zpěvem a stejně suverénním herectvím: psychologickou uvěřitelností, výraznou ženskostí, bohatým, věrohodným, do jemností propracovaným rejstříkem emocí. Anna Netrebko, celebrita, star, manekýna, idol, je jistě produktem i objektem moderních obchodních vztahů, ale je jím právem, protože ji podpírá velké dramatické umění. V Manon, natočené před dvěma lety živě v berlínské Státní opeře „Pod lipami“, to opět potvrzuje. Proměny, jimiž postupně prochází v navazujících dějstvích, nejsou zdaleka jen výsledkem šikovné maskérské a kostymérské práce – pěvkyně tu do nejmenšího výrazu tváře hraje nevinnou, trochu koketující dívku, poté zamilovanou mladou ženu, pak znuděnou frivolní dámičku a nakonec trpící, umírající vězeňkyni! Jejím protihráčem je Rolando Villazón , s nímž už vytvořila nejednu osudovou dvojici. Stejný případ – jistě jde o dobrý obchodní tah, dát „na stálo“ dohromady dva skvělé mladé pěvce a zdvojnásobit tak hodnotu každého z nich, už se o tom mnohde psalo. Ale ani Villazón není trpným a nezaslouženým účastníkem tohoto inženýrství. Zpívá a hraje jako o život, vášnivě a naplno. Jak miluje, tak silně se snaží zapomenout a vzít vážně rozhodnutí dát se na dráhu duchovního, ale marně! Stejně srdceryvný je závěr opery. A vzrušené belcanto tohoto pěvce? Je opojné. Umění obou hlavních protagonistů vyniká o to víc, oč operně tradičněji jsou aranžováni a oč schematičtěji se na scéně pohybují ostatní sólisté – vokálně však dobří – a sbor. Příběh se odehrává v době odpovídající vzniku opery, bez násilných aktualizací. Hudební nastudování Daniela Barenboima je uspokojivé jak v emocionálně vypjatých, realistických a chce se říci moderních duetech, tak ve scénách vycházejících vstříc očekáváním a balancujícím na hraně klišé a tradic. Obrazové ztvárnění není tak bohaté jako v případě přenosů a záznamů z Metropolitní opery, k dispozici není tolik kamer a střihů, ale režie představení je natolik podrobná, že filmové celky i detaily víc než dostatečně pokrývají to, co je potřebné pro vtažení diváka do příběhu. Celkový dojem – opera s rovnováhou realismu a stylizace, barvité hudební divadlo s mimořádnými výkony, tedy přesně to, co v ideálním případě dělá operu operou.

Body: 5 z 6

Petr Veber

Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.