Jozef Podprocký – Works for accordion

Peter Katina – akordeon. Text: SK, A. Nahráno: 9. – 11. 4. 2010, Košice, Klakson Studio. Vydáno: 2011. TT: 66:54. 1 CD Hevhetia 0042-2-331.

Ve tvorbě na východě Slovenska působícího Jozefa Podprockého (1944) zaujímají významné místo skladby pro akordeon. Toho využil přední slovenský interpret Peter Katina k natočení disku, který mapuje až na jednu nahrávku sólová akordeonová díla. Podprocký studoval u A. Moyzese, ale též u akordeonu příznivě nakloněného J. Hatríka, takže není divu, že právě akordeon patří k nástrojům, pro které píše nejčastěji. O tom si ostatně můžeme přečíst v bookletu, který je zpracován formou rozhovoru mezi hudebníkem a skladatelem. Hlavně pro další zájemce o Podprockého díla jsou autorovy poznámky neocenitelné. K řešení bukletu a textu bych měl jen dvě drobné výhrady – jednak zcela schází představení interpreta a na zadní straně CD chybí přehled tracků.

Podprocký používá ve vztahu k akordeonu dvou poloh – dílem jsou to úpravy ze zápisků dle levočského sborníku ze 16. a 17. století. Dovolím si však poznámku, že zařazení všech tří jeho suit za sebou v první části disku je nad míru, vzhledem k jednotné Katinově interpretaci využívající při repetovaných dílech terasovitou dynamiku a totožně se opakující kombinaci registrů. Po suitách následuje jediná komorní skladba, které vůbec neublížilo, že oproti originálu hraje místo flétny klarinet. Škoda, že jednu z předchozích cyklických skladeb nezahrál interpret v duu s violoncellem, neboť sám autor je právě pro toto komorní obsazení upravil. Druhou polohou jsou originální kompoziční postupy, inspirující se klasiky evropské moderny a vycházející z rozšířeného tonálního myšlení. Přestože je motivická a důsledná melodicko-rytmická práce s náměty převažujícím znakem děl autora, nacházíme zde také prvek záměrného přerušování vývojového děje pomocí vsuvek, odmlk, náhlé změny tempa i rytmu. Někdy je změn tolik, že si s tím umělec nedokáže poradit, což je příkladem skladby Capriccio rustico , původně psané pro mezinárodní akordeonovou soutěž v Popradu z podnětu nedávno zesnulé osobnosti slovenského akordeonového světa Vladimíra Čuchrana. Naopak za vrchol celého CD považuji pětidílné Rébusy a hlavně pak Reverze , ve kterých se Katina představuje jako suverénní interpret s jasným smyslem pro výstavbu. Právě v Reverzích (původní název Tři skladby ) bych chtěl vyzdvihnout jeho práci s metrem, je zde výborný i v detailní práci dynamické a agogické. Kompaktní disk ocení nejen studenti a hudebníci se zájmem o Podprockého dílo. Je zároveň zdařilou informací o skvělém autorovi a jeho interpretovi.