Joseph Haydn: Die Jahrszeiten

Pro skladatele se otevřela možnost, místy nutnost, k bohaté tónomalbě, ne vždy ji ale Haydn realizoval s nadšením. Posluchač zde najde letní i zimní bouři, lov (se zvukovým překvapením – CD 2, č. 7), bloudění v mlze, ale i kvákání žáby nebo cvrlikání cvrčka. (Nástroje konkrétní místa v textu většinou předjímají.) Dění v přírodě komentují tři postavy – farmář Simon, jeho dcera Hanne a mladý vesničan Lukas. Každé období je pojato jako uzavřený celek a zahájeno programním instrumentálním úvodem s následnými čísly recitativů, árií a sborů.

René Jacobs se rozhodl rekonstruovat a realizovat dílo v původní verzi, tedy s instrumentálními úvody v plném rozsahu (Haydn později některé upravil a zkrátil). Své práci nezůstal nic dlužen a k tomuto velkému plus přidal další: skvělé interprety. Provedení má šarm, spád, švih, propracovanost detailů a zároveň vykreslení celku. Bez okolků a s plným sebevědomím posluchače chytne a nepustí, dokud nedozní poslední tón Zimy . Není nutné vyzdvihovat jména, sólisté i sbor jsou vynikající (drobné sporé detaily, kdy sólisté v rychlém skoku či běhu „spadnou“ ze sta na 99,9 procent, považuji za nepodstatné), z instrumentalistů si zaslouží zvláštní pochvalu skupina lesních rohů a pozounů a citlivě vedené continuo Nicolaua de Figueireda .

Jsou desky, jejichž neexistence by nikomu nevadila, Jacobsovo zpracování Haydnova Stvoření mezi ně rozhodně nepatří. Avšak fakt, že van Swieten už nestihl vytvořit zamýšlenou „trojku“ s názvem Poslední soud , nás asi mrzet bude.

Vydavatel: Classic

Stopáž: 62:28 + 62:38

Nahráli: Maris Petersen – soprán, Werner Güra – tenor, Dietrich Henschel – baryton, RIAS-Kammerchor, Freiburger Barockorchester, René Jacobs

Body: 6 z 6 – tip Harmonie

Sdílet článek: