pátek, 7. červen 2002

Josef Suk & 3 pianists: Bach: Sonáta č. 4 c moll BWV 1017, Beethoven: Sonáta G dur op. 96, Franck: Sonáta A dur - Franck, Beethoven, Bach

Josef Suk několikrát ohlásil, že ukončí letos svou dlouholetou koncertní činnost a zdá se, že se tak skutečně stalo. Tím zajímavější je projekt, na kterém ho v sonátách Bacha, Beethovena a Francka doprovázejí pianisté tří generací. Onu zralou představuje Marian Lapšanský , který se ujal Francka, střední Igor Ardašev s Beethovenem a mladou Michal Mašek . Lapšanský a Ardašev jsou již obecně známí svojí koncertní i nahrávací činností. Jiné je to v případě Michala Maška. Ten vlastně teprve začíná a hledá jak sám sebe, tak svoje místo na hudebním nebi. Před několika lety zaujal dvěma bachovskými nahrávkami pro firmu Lotos. Potom se ale musel na nějaký čas ze zdravotních důvodů odmlčet. Teď dal díky Josefu Sukovi opět o sobě vědět a jeho comeback je velmi nadějný. Ovšem oceněníhodné jsou i výkony jeho dvou starších kolegů.

Sukova hra je zralá, prověřená padesátiletou velmi úspěšnou kariérou. Jeho styl hry, který lze označit za ryze "sukovský", je snadno rozpoznatelný a jednolitý. Myslím však, že určitou daní za osobitost je hra tíhnoucí k univerzalitě. Proto například některé výrazové prvky jako například vibrato se v sonátách nijak zásadně neliší. Dovedu si představit, že někteří posluchači budou nadšeni, pro jiné bude takovéto pojetí tří naprosto rozdílných skladeb kontroverzní. Ale co s interpretací, která nevzbuzuje emoce, ať kladné nebo záporné.

Jestliže se naplnila houslistova slova a koncertní kariéra Josefa Suka skutečně skončila, doufám alespoň, že neskončily jeho nahrávací plány. Bylo by to určitě ke škodě naší hudební kultury.

Vydavatel: Lotos

Stopáž: 69:09

Nahráli: Josef Suk - housle, Michal Mašek, Igor Ardašev, Marián Lapšanský - klavír

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.