Jonas Kaufmann – Mozart, Schubert, Beethoven, Wagner

Jonas Kaufmann – tenor, Mahler Chamber Orchestra, Claudio Abbado. Produkce: Valérie Gross. Text: A, N, F. Nahráno: 2. – 6. 12. 2008, Auditorium Niccolo Paganini, Parma. Vydáno: 2009. TT: 69:07. DDD. 1 CD Decca 478 1463 (Universal Music).

Mezi současnou tenorovou špičkou už několik let figuruje jméno Jonase Kaufmanna . Německý tenorista, rodák z Mnichova, se přes první angažmá v Saarbrückenu a dále přes divadla ve Stuttgartu a Hamburgu dostal na světové scény, do mezinárodního povědomí a otevřely se mu i dveře do firmy Decca.

Uplatňuje se jak v italském a francouzském, tak i německém repertoáru, na jevišti umí zaujmout i herectvím. Po CD Romantické árie mu jeho gramofonová firma nyní vydala album věnované německým skladatelům, tedy repertoáru, s nímž vyrůstal. Tomu odpovídá obálka představující Kaufmanna jako poutníka v melancholické romantické krajině.

Kaufmannův hlas okamžitě upoutá sytým a temným, téměř barytonovým témbrem. CD začíná dvěma ukázkami z Lohengrina , vyprávěním o grálu a loučením s labutí, v nichž Kaufmann předvádí působivá pianissima a usiluje o detailní, komorní výraz. Ale hned dvě následující árie z Mozartovy Kouzelné flétny nastolí pochybnosti. Tenorista chtěl zřejmě dokázat, že je schopen vracet se k tomuto neoddiskutovatelnému pěveckému základu, nicméně právě jeho Tamino působí zatěžkaně, chybí mu lehkost a grácie. Otazníky se vznášejí i nad dvěma ukázkami z operní tvorby raného romantika Franze Schuberta, které jsou dramaturgicky dozajista přínosné. Fierrabras se občas na jevištích objevuje, opera Alfonso und Estrella je raritou. Zvláště tady se ale do Kaufmannova zpěvu vkrádá přílišné, až nepříjemné napětí, zatímco by měl působit líbezným dojmem. Árii Florestana z Fidelia podává s dramatickou intenzitou, Siegmundovi z Valkýry ale jakoby ještě skutečná toužebnost chyběla. Ne zcela jednoznačný dojem z CD nerozptýlí ani závěrečné ukázky z Parsifala , byť spolu s Lohengrinem patří k povedenějším.

Kaufmann se snaží vše důkladně vyzpívat a odlišit, přesto ale všechny árie prostupuje jakási zastřenost. Přirozenou vokální eleganci Fritze Wunderlicha, k němuž se v bookletu hlásí jako ke svému vzoru, nemá. Doufejme tedy, že se tento zajímavý tenorista předčasně nedostane za hranici svých možností a že nebude dalším příkladem toho, jak atraktivní zevnějšek a marketing budou znamenat víc než hlasové schopnosti. Sympaticky propracovaný doprovod poskytl Claudio AbbadoMahler Chamber Orchestra .