středa, 22. srpen 2012

John Adams - Son of Chamber Symphony, String Quartet

Napsal(a) 

John Adams - Son of Chamber Symphony, String Quartet John Adams - Son of Chamber Symphony, String Quartet

John Adams

Son of Chamber Symphony, String Quartet

International Contemporary Ensemble, John Adams – dirigent, St. Lawrence String Quartet. Text: A. Nahráno: 14.–15. 9. 2010, Sear Sound, New York (Son of Chamber Symphony), 4.–6. 10. 2009, Rolston Recital Hall, Banff Center, Alberta (String Quartet). Vydáno: 2011. TT: 53:50. DDD. 1 CD Nonesuch NNS523014.

Ačkoliv dnes John Adams sám sebe označuje za skladatele s „minimalistickou minulostí“, jeho hudba stále stojí na struktuře repetitivních motivků, tak typické pro autory hudebního minimalismu, a proto se domnívám, že neškodí komparace jeho současné tvorby s tvorbou, kterou se od 70. let minulého století postupně proslavil. Son of Chamber Symphony z roku 2007 přímo navazuje na Komorní symfonii, kterou autor napsal v roce 1992. Obě skladby jsou si podobné strukturou, formou, tektonickým vývojem i instrumentací (zde je více než patrný odkaz na slavnou Schönbergovu Komorní symfonii op. 9 z roku 1906). Samotný hudební materiál novější skladby je odlišný jen částečně a vypovídá velmi dobře o autorově současném hudebním názoru. Ve zkratce: podobně jako u některých pozdějších kompozic Steva Reicha jde u Adamse o střetání repetitivního myšlení s materiálem víceméně tradičního charakteru (mody, místy celotónová řada, tedy hudba přelomu 19. a 20. století). Toto střetání je zajímavé převážně v rychlých částech díla, kdy určitá mechaničnost v kontrastu s materiálem tvoří novou kvalitu. V pomalých částech, ve kterých autor často usiluje o kantilénu, chybí spočinutí a klid – tyto kvality ve schématu repetitivní práce nejsou. Vybočení z tohoto schématu by proto bylo vítaným osvěžením. Tektonický vývoj skladby velmi často spočívá vlastně jen ve střídavé hustotě hudebního přediva, zatímco například s harmonickými či tonálními tenzemi (citlivé tóny atd.) autor vůbec nepracuje. String Quartet , napsaný v roce 2008, je druhou Adamsovou prací pro toto obsazení. Platí pro něj ještě ve větší míře totéž, co pro předchozí skladbu. Navíc se v něm poměrně důsledně vyhýbá melodickému vedení hlasů a určitá expresivnost, která je sympatickým znakem předchozí kompozice, ztrácí v průběhu dlouhého formálního vývoje kvartetu dech. Žádnou výtku ovšem nelze vznést na adresu interpretů – jak International Contemporary Ensemble pod autorovým vedením, tak St. Lawrence String Quartet hrají Adamsovu především rytmicky komplikovanou hudbu až nadpozemsky přesně, s bravurním frázováním a skvělou intonací a souhrou. Jejich výkon evidentně plně souzní s autorovým záměrem a to je jev, který nebývá zase až tak častý.

Body: 4 z 6

Michal Nejtek

Narodil se v Litoměřicích, absolvoval Konzervatoř v Teplicích (klavír) a Hudební fakultu AMU v Praze (skladba). Píše symfonickou i komorní hudbu, věnuje se scénickým projektům (Lamenti, Pravidla slušného chování v moderní společnosti). Obdržel objednávky na nové kompozice od festivalů Donaueschinger Musiktage, Varšavský podzim a Klangspuren. Spolupracuje se skupinou The Plastic People Of The Universe (Obešel já polí pět, Pašije, Vlaková opera). Hraje na klavír a klávesové nástroje v několika formacích (NTS, Michal Nejtek Trio). Věnuje se i hudbě pro divadlo (Arnošt Goldflam, Jiří Ornest, Jana Svobodová atd.). Učil na Konzervatoři v Teplicích (hudební teorie, korepetice), na VOŠ Jaroslava Ježka dějiny jazzu, nyní učí na pražské AMU (kompozice).

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.