úterý, 25. leden 2005

Johannes Brahms: Sonáty pro violoncello a klavír

Napsal(a) 

booklet booklet
Yo-Yo Ma - violoncello, Emanuel Ax - klavír. Produkce: Jay David Saks. Text: A, N, F. Nahráno: 1985. Vydáno: 2004. TT: 56:52. DDD. 1 CD RCA Red Seal 82876 59415 2 (Sony BMG). Oba hvězdní sólisté se na realizaci této nahrávky sešli už bezmála před dvaceti lety. Důvod, proč disk znovu oprášit a vydat, nespočívá jen v jejich jménech. Yo-Yo Ma a Emanuel Ax nabízejí konzistentní a zcela vlastní pojetí.

Brahmsova první cellová sonáta je zvláštním dílem: sólový nástroj se pohybuje převážně v nejhlubším registru (příležitost pro sonorní hloubky skvostného nástroje Yo-Yo My). O to více si autor pohrál s vypracováním klavírního partu a jeho kontrapunkty. Melancholie a její různé nuance čiší z každého taktu této Sonáty e moll (1862). Jako by chtěli tento rys podtrhnout a vytvořit co největší kontrast k druhé, virtuózně rozmáchlé Sonátě F dur (1886), volí interpreti extrémně pomalá tempa. Bolestná kantiléna tématu první věty takovou zdrženlivost snese, ale křehký menuet i finální fuga by zasloužily jemně rozpohybovat. Známe pojetí mnohem romanticky rozevlátější. Maximální expresivitu ovšem duo rozvine v druhém opusu 99 . Úvodní tremolo v klavíru je vzácně zřetelné: Ax nepodlehl pokušení hodit "cihlu na pedál" a věta - ostatně i celá sonáta - má tak onu Brahmsovi vlastní vášnivou cudnost.

Vydavatel: Sony BMG

Stopáž: 56:52

Nahráli: Yo-Yo Ma - violoncello, Emanuel Ax - klavír

Body: 4 z 6

Dita Hradecká

Vystudovala konzervatoř v Plzni (obor klavír) a hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Působí jako překladatelka, hudební publicistka (Harmonie, Hudební rozhledy, Hospodářské noviny) a donedávna vyučovala hudební historii na pražské pobočce New York University. Je redaktorka, organizátorka, překladatelka a v poslední době i vydavatelka elektronických knih. Pochází ze Strakonic. Ačkoli ji lákala řada oborů spíše exaktních, rozhodla se vystudovat konzervatoř, aby se ujistila, že profesionální umělkyní nikdy nebude. Nejrůznější kurzy klavírní, komorní a cembalové hry či barokního tance spolu s vlastní pódiovou zkušeností jí ale daly citlivost a čich na uměleckou kvalitu výkonu a zároveň empatii k profesionálním umělcům a tvůrcům. Překládá odborné texty a libreta z angličtiny, němčiny a francouzštiny. Ze studia hudební vědy na FF UK si odnesla hlavně poznání důležitosti kritického a nezaujatého myšlení a coby eklektik také úctu ke všem, kdo jsou schopni věnovat celý život jednomu skladateli nebo jedné oblasti. V letech 2016-18 vedla redakci vážné hudby na Vltavě, v roce 2019 se stala vedoucí knihovny Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.