neděle, 10. únor 2013

Johannes Brahms - Koncert pro housle a orchestr

Napsal(a) 

Johannes Brahms - Koncert pro housle a orchestr Johannes Brahms - Koncert pro housle a orchestr

Gabriela Demeterová – housle, Komorní filharmonie Pardubice, Douglas Bostock – dirigent. Text: Č, A. Nahráno: 11–12/2006, Dům hudby, Pardubice. TT: 63:23. 1 CD Digital Media LT0693-2131.

Hudební svět je v poslední době ve znamení oslnivých souhvězdí krásných a krásně hrajících žen. Gabrielu Demeterovou v textu CD nazývají „hvězdou 3. tisíciletí“. V těch souhvězdích je skutečně rozeznatelná i bez Hubbleova teleskopu. Dokladem je její nahrávka Houslového koncertu D dur op. 77 Johannese Brahmse. Jeho koncepce je houslistkou důsledně promyšlená, procítěná a mistrovsky zahraná. Nahrávka se mi jeví jako jedna z nejzajímavějších a nejoriginálnějších, aniž by vznikal dojem konstrukce vykalkulované jen pro originalitu. Některé detaily kontur a způsob artikulace frází a motivů se liší od již zažitých a obvyklých, ale ve svém celku vše působí přesvědčivě a upřímně, celé dílo je jakoby v novém nasvícení. Každý tón skvělých guarnerek zpívá a žije v rozsáhlé dynamické škále. Temperament a vášnivá naléhavost projevu sólistky působí chvílemi až démonicky. Komorní filharmonie Pardubice i dirigent Douglas Bostock jsou ve vykreslení její představy podoby díla ideálními partnery, koncert zní jako perfektně vytvarovaná symfonie zarámovaná houslemi. Celý disk je však v mnohém ohledu zvláštní a nezvyklý. I na první pohled se odlišuje od běžné vydavatelské produkce. Pokud bylo záměrem zaujmout již přebalem, povedlo se. Přebalem je precizně zhotovená sedmdesátistránková knížka v pevných deskách, plná kvalitních textů (kromě půvabného úvodního oslovení od paní Demeterové není jejich autor uveden) a fotografií na křídovém, barevnými efekty upraveném papíru. Vzhledem k obsahu celé nahrávky je však titul přední strany přebalu poněkud zavádějící. Polovina disku obsahuje výlučně jen orchestrální skladby – Brahmsovy symfonické Variace na Haydnovo téma op. 56A a tři Uherské tance (WoO1 č. 1, 3, 10 ). Toto se uvádí až na zadní straně přebalu, včetně bonusového videotraileru sólistky. Nepříliš šťastná se mi jeví i koncepce desky. Chápu úmysl dramaturga postavit zvuk houslového koncertu vedle srovnatelného znění uvedených děl, ale dal bych přednost další nahrávce Gabriely Demeterové – třeba i od jiného autora. Tak jako se mi její Brahms jeví přínosný a v mnohém objevný, snímek následujících orchestrálních opusů nevybočuje ničím podobným z množství jiných standardně pojatých kvalitních provedení. Značné rozpaky pak u mne vyvolává ztvárnění videotraileru. Pro jeho přehrání je třeba si do počítače stáhnout přehrávač VLC player, bez nějž se trailer neotevře. Ten však běžný konzument většinou instalován nemá, a na tento detail chybí upozornění. Výtvarně na mne celý klip působí jako úryvek z kýčovitého „romantického“ seriálu v pojetí reklamního kreativce. Střih „vi-de“ 3. věty koncertu by nemohl být šmiknut necitlivěji. Ztvárnění videosnímku by asi úspěšně rezonovalo s hudbou a publikem popové hvězdičky středního proudu, nicméně Brahms i Gabriela Demeterová by si zasloužili mnohem více odpovídající a vkusnější pojetí (hodnocení traileru: H).

Body: 4 z 6

Pravoslav Kohout

Narodil se 27. 11. 1943 v Praze. Otec byl cellista (Smetanovo kvarteto) a matka klavíristka. Od 6 let se učil na housle u prof. dr. Josefa Micky, později u něj na Pražské konzervatoři. R. 1962 byl přijat na AMU (prof. dr. Alexandr Plocek), od r. 1963 do r. 1969 studoval na Moskevské konzervatoři P.I.. Čajkovského u prof. Galiny V. Barinové. Po povin. vojen. službě (1969 AUS) byl členem PKO (Pražského komor. orch. bez dirig.) .R.1972 založil Nové smyčcové kvarteto a v témže roce se stal prof. Teplické konzervatoře, odkud r. 1974 přešel na Plzeňskou konzervatoř. Následkem autohavárie r. 1975 ukončil koncertní činnost (kvarteto pokračovalo s primariem P. Hůlou jako Kocianovo kvarteto). V následujících letech byl pedagogem na Escuela Superior de Música y Dansa v Mexiku, LŠU Voršilská v Praze, Keski-Suomen konservatorio a Mikkelin musiikkiopisto ve Finsku. R. 1992 zpracovával v Praze spec. zadání MŠMT ČR na téma vysokého uměl. školství. Tehdejší hrozba zrušení základního uměleckého školství jej přiměla stát se r. 1993 ředitelem ZUŠ (Praha Smíchov), v letech 1993-2012 byl předsedou Ústřední umělecké rady ZUŠ ČR. 2009 mu byla udělena cena AZUŠ ČR „Za významný přínos atd.“ Po několika operacích levé ruky, od r.1981 do r. 1992 opět občas koncertoval. Od r. 2016 je členem neformální skupiny „Pondělníci“. Nyní se věnuje pouze skladbě a hudební publicistice. Jeho celoživotním koníčkem je tvorba karikatur, koláží a slovních hříček.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.