Johann Sebastian Bach – Rané kantáty, vol. 1

Emma Kirkby – soprán, Michael Chance – kontratenor, Charles Daniels – tenor, Peter Harvey – bas, The Purcell Quartet, Rachel Beckett, Marion Scott – flétna, Anthony Robson – hoboj, Andrew Watts – fagot, Jane Rogers, Clare Salaman – viola, Richard Campbell – viola da gamba. Produkce: Rachel Smith. Text: A, N, F. Nahráno: 12/2002, 3/2004, St. Jude on the Hill, Hampstead, Londýn. Vydáno: 2005. TT: 76:48. DDD. 1 CD Chandos CHAN 0715 (distribuce Panther).

První díl plánované řady bachovských kantát zahrnuje díla, která vznikla v průběhu dvou let za autorova působení u sv. Blasia v Mühlhausenu (1707 – 08): Christ lag in Todes Banden BWV 4 , Aus der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir BWV 131 , Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit BWV 106 a Der Herr denket an uns BWV 196 . Skladby jsou velice detailně a pečlivě popsány Wilfridem Mellersem v komentáři ke snímku, který potěší zvláště zastánce teorie Joshui Rifkina a milovníky rovných tónů.

Už pohled na jména účinkujících dává tušit, že máme před sebou kvalitní snímek. Ostatně jak s nadsázkou poznamenal jeden z posluchačů v diskusi na internetu, co jiného než kvalitu byste čekali, dáte-li dohromady vynikající zpěváky a hráče, pošlete je do kostela a nahrajete jejich produkci? Kéž by to vždy bylo tak jednoduché. Nicméně zde nebyl nadšený fanoušek daleko od pravdy. Je radost poslouchat interpretační tým zkušených, zralých umělců se značnou hudební inteligencí.

Emma Kirkby potěší přirozeným, křehkým projevem, připomene se charakteristicky měkkou barvou a pokud se někde projeví nekompromisní stopy věku, pěvkyně je profesionálně „zpracuje“ výrazem a využije jich ve svůj prospěch (například Er segnet, die den Herrn fürchten z kantáty Der Herr… ). Spolu se svými mužskými kolegy tvoří zvukově vyrovnanou čtveřici, v níž je zachována vzájemná rovnováha, a to i ve vztahu k nástrojům. Kantáty jsou pečlivě – ne však strojeně – artikulované, nápaditě a živě frázované, dýchají citem, lyrikou i jemností. Nechybí jim ani patřičné kontrasty nálad, temp a dynamiky.

Zkrátka, těšme se na další díl!

Vydavatel: Chandos/distribuce Panther

Stopáž: 76:48

Nahráli: Emma Kirkby – soprán, Michael Chance – kontratenor, Charles Daniels – tenor, Peter Harvey – bas, The Purcell Quartet, Rachel Beckett, Marion Scott – flétna, Anthony Robson – hoboj, Andrew Watts – fagot, Jane Rogers, Clare Salaman – viola, Richard Campbell – viola da gamba