Johann Sebastian Bach – Matthäus-Passion

Camilla Tilling – soprán, Magdalena Kožená – mezzosoprán, Topi Lehtipuu – tenor, Mark Padmore – tenor, Thomas Quasthoff – baryton, Christian Gerhaher – baryton, Rundfunkchor Berlin, Knaben des Staats- und Domchors Berlin, Berliner Philarmoniker, sir Simon Rattle – dirigent. Text: A, N, F. Nahráno: 2010. Vydáno: 2012. TT: 195:00. PCM. 2 DVD Berlin Phil Media BPH 120011-1.

Poloscénická provedení oper na koncertních pódiích v posledních letech zdomácněla – v době všeobecných snah o úspory se jedná o nejjednodušší způsob, jakým zprostředkovat velká jevištní díla publiku bez nákladů na výpravu a kostýmy. Naznačená herecká akce většinou dostatečně supluje jevištní dění, hudba hraje v opeře v každém případě primární roli a výsledek je zpravidla velmi uspokojující, zejména pokud je koncertní verze opery výsledkem spolupráce výtečných hudebníků, jevištně zkušených sólistů a dirigenta. O poloscénických provedeních oratorií totéž stoprocentně neplatí. Byť byla oratoria ve svých začátcích postní a velikonoční náhražkou za operní představení, v současné době se tu herecká akce zpravidla neočekává. Pokud na ni přece dojde a není výrazově krajně střídmá, působí na diváka – podle jeho založení – buď jako integrální součást provedení díla, nebo jako něco eventuálně i nepatřičného. V případě DVD Matoušových pašijí , které roku 2010 pořídili Berlínští filharmonici pod vedením sira Simona Rattla ponechávám tuto část celku záměrně stranou. Peter Sellars je nepochybně významný divadelní i operní režisér; jeho inscenaci Matoušových pašijí, kde bylo režisérovým záměrem prezentovat Bacha formou jevištní meditace a modlitby, však ať každý divák posoudí sám za sebe. Někomu se bude herecká akce zdát přiměřená, někomu přehnaná nebo dokonce směšná, někdo může Sellarsovu režii, která byla premiérově představena na velikonočním festivalu v Salcburku a v Berlíně v roce 2010, vnímat jako ozvláštnění provedení Bachova díla, pro jiného může představovat element nadbytečný, nebo dokonce rušivý. Kromě jiného proto, že jde o pohled z bezprostření blízkosti. DVD jsou vynikajícím médiem, pokud pro budoucnost zachovávají výjimečné operní inscenace, jež by byly časem zapomenuty – k radosti a potěšení jak inscenátorů, tak i publika, které je z nejrůznějších důvodů nemělo možnost shlédnout na místě. Nevýhodou je to, že zde jsou zachyceny detaily, jež divák z hlediště nevidí, poněvadž i první řada parteru a nejbližší lóže mají od jeviště mnohem větší odstup než objektiv filmové či televizní kamery. U oratorií se tato nevýhoda stupňuje – to, co se v případě opery dá snadno přejít, může se při sledování poloinscenovaného provedení oratoria proměnit ve vjem daleko výrazněji negativní, nebo pozitivní – podle divákova naturelu. Každý tu má samozřejmě možnost jen naslouchat – DVD nahrávka se ovšem v tomto případě míjí účinkem a postrádá smysl.

Tolik k berlínskému videozáznamu Bachových Matoušových pašijí. Pokud se týče díla samotného a jeho hudebního provedení, jde v každém případě o veliký zážitek. Evangelistou tu je anglický tenorista Mark Padmore , Ježíšem německý basista Christian Gerhaher , sopránová sóla zpívá Camilla Tilling , altová Magdalena Kožená , tenorová Topi Lehtipuu , basová Thomas Quasthoff . Každý z nich je našemu publiku známý z koncertů nebo nahrávek, není třeba je zvlášť představovat ani hodnotit – všichni jsou vynikající. Berlínský rozhlasový sbor, chlapecký Staats- und Domchor Berlin a Berlínští filharmonikové podávají pod taktovkou Simona Rattla znamenitý výkon. Na moderních nástrojích, a přece dokonale stylový: dirigent tu velkolepým způsobem zužitkovává své zkušenosti ze spolupráce s prestižními orchestry dobových nástrojů (za všechny je třeba jmenovat alespoň britský Orchestra of the Age of Enlightment). Z tohoto úhlu pohledu lze každému zájemci o Bacha DVD Matoušových pašijí bezvýhradně doporučit.

Body: 5 z 6

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější