čtvrtek, 17. leden 2008

Johann Sebastian Bach - Goldbergovské Variace BWV 988

Napsal(a) 

Johann Sebastian Bach - Goldbergovské Variace BWV 988 Johann Sebastian Bach - Goldbergovské Variace BWV 988

Glenn Gould - klavír. Produkce: neuvedeno. Text: A, N. Nahráno: 1955, Columbia Records, New York. Vydáno: 2007. TT: 38:36. ADD. 1 CD Membran 231657 (distribuce Bohemian Music Service).

Nahrávka Goldbergovských variací , jíž debutoval dvaadvacetiletý kanadský pianista Glen Gould v roce 1955 u Columbia Records v New Yorku, je zřejmě jednou z nejslavnějších klavírních nahrávek 20. století vůbec. Excentrický pianista budil pozornost médií už v době natáčení a prodej 40 000 gramodesek v prvních pěti letech byl v oblasti "klasické" hudby něčím zcela nevídaným. Přestože se dnes hraje Bach jinak než před půlstoletím, Gouldova nahrávka fascinuje svým způsobem doposud. Zatímco dnešní pianisté hledají v Goldbergovských variacích nezřídka děj a poezii, Gould před námi odhaluje čistou architektonickou konstrukci. Skladbu hraje bez repetic, u mnohých variací pak volí závratně rychlá tempa. I když se nám dnes budou zdát ta tempa až přehnaná, v Gouldově podání jen žasneme nad tím, jak neuvěřitelně zřetelně znějí i ty nejrychlejší sledy tónů a nejsložitější spleti hlasů. (Nutno dodat, že od přehnaných temp se sám Gould na sklonku života distancoval.) Se zřetelností tónovou těsně souvisí rytmická pevnost a konstrukční srozumitelnost. Jako by nám Gould místo členité barokní architektury nabízel "pouze" její půdorys či průřez interiérem. I půdorysy barokních chrámů mívají ovšem svůj půvab, a to nejen pro své vlastní výtvarné kvality, ale i proto, že nám dokáží při své "plošnosti" odhalit, z jak překvapivě logických a přehledných základů vyrůstá barokní "komplikovanost". Nelze však jednoznačně Gouldovi podsouvat nějaký neosobní odstup, přestože by k tomu jeho rychlá tempa někdy sváděla. Zvlášť zajímavým příkladem je adagiová 25. variace. Zatímco většina variací má v Gouldově podání stopáž kratší než 1 minuta, tuto variaci hraje Gould v mimořádně pomalém tempu a s překvapivým poetickým nábojem. Její stopáž 6:29 představuje jednu šestinu(!) celkové stopáže nahrávky. (Jen pro srovnání: Gouldova stopáž je srovnatelná kupříkladu se stopáží 6:54 Andráse Schiffa. Schiff ovšem hraje tuto variaci s oběma repeticemi!) Charakterizuje-li Joachim Kaiser v bookletu Gouldova "Goldberga" jako "fascinující směs konstruktivismu, virtuozity a nonkonformismu", nelze než dát mu plně za pravdu.

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.