Johann Sebastian Bach: Braniborské koncerty

Musica Florea, Marek Štryncl. Produkce: Matouš Vlčinský. Text: Č, A, N, F. Nahráno: 6/2006, Studio 1 Českého rozhlasu, Praha. Vydáno: 2008. TT: 40:06, 49:49. DDD. 2 CD Suprahon Music SU 3942-2. Alternativa: Goebel, Musica Antiqua Köln (Archiv 423 116), Antonini, Il Giardino Armonico (Teldec 98442), Valetti, Café Zimmerman (Alpha 048).

V době, kdy český stát popravuje po kouscích kulturní dědictví v podobě hudebně tanečního souboru Ondráš, kdy čeští staro- i novohudebníci ztrácí pro vlastní obtížnou existenční situaci chuť a inspiraci do hraní, které se pro ně stává stále víc prací bez onoho múzického, v době kdy se Evropská unie pokouší své státy připravit o jejich suverenitu, se k nám dostává ve formátu dvou CD krásný a svým podáním ryze český hudební plod – Concerts avec plusieurs instruments dnes známých jako Braniborské koncerty Johanna Sebastian Bacha v podání českého souboru Musica Florea pod vedením Marka Štryncla , který svůj boj nevzdává. Aliance hudebních kultur hráčů studovaných v zahraničí s těmi odchovanými hudební domovinou spolu s domácími studiovými možnostmi přináší posluchači pozoruhodné hudební zážitky. Nahrávce dodává lesk mimořádnosti kumštýřské umění hry na přirozený lesní roh Václava Luxe hned v prvním koncertu. Požitek z rohu není narušen podivností sejmutí zvuku violina piccola ve stejném koncertu. Snad v tom hledat vtipný způsob českého zvukaře, jak dát nástroji již tak exotickému ještě exotičtější barvu zvuku pomocí frekvenčních korekcí měnících původní zvuk nástroje v barvy kvákavých jazzových trumpet s dusítky. Není na světě mnoho opravdu vynikajících hráčů na trombu da caccia, což na této nahrávce dokládá Guy Ferber . Vyzdvihnout musím stejně jako Luxův roh mimořádně promyšlenou tektoniku interpretace jednotlivých concerti. Marek Štryncl své letité zkušenosti uplatňuje nejen v informačně nahuštěném a fundovaném slovu dirigenta v bookletu, ale též prakticky v inovaci a vtipnosti ducha mimořádné hudební inteligence přístupu k hudební frázi. Celý soubor stejně jako smyčec od svého cella drží pevně a přesto lehce. Nahrávka souboru Musica Florea stojí za poslech a rozhodně má své místo ve svěžím a přece pokorném proudu interpretačního přístupu k této sbírce skladeb.

V novodobé historii interpretace Concerts avec plusieurs instruments Johanna Sebastiana Bacha bychom neměli zapomenout na nahrávky svěží a svým významem stěžejní souborů Musica Antiqua Köln z let osmdesátých a Il Giardino Armonico z let devadesátých. Z nahrávek novějších bych doporučil též poslech nedávné nahrávky souboru Café Zimmerman. Preference nahrávky, interpretačního přístupu a vývoje stavu českého hudebního i občanského života budiž ponechána na posluchači – voliči hudeb a způsobu chodu světa, který si dnes spoluvytváříme.

Body: 6 z 6 – tip Harmonie

Sdílet článek: