čtvrtek, 26. červen 2008

Joel Frederiksen - The Elfin Knight

Joel Frederiksen - The Elfin Knight Joel Frederiksen - The Elfin Knight

Joel Frederiksen

The Elfin Knight

(Dowland, Ravenscroft, Vallet, anonymové)

Ensemble Phoenix Munich: Joel Frederiksen - bas, loutna, vedoucí, Timothy Leigh Evans - tenor, perkuse, Domen Marincic - gamba, Sven Schwannberger - kontratenor, flétna, theorba, loutna, Sascha Gotowtschikow - perkuse, Helmut Weigl - colachon, theorba. Produkce: neuvedeno. Text: A, N, F. Nahráno: 11/2006, Malteserstift St. Josef, Starnberg-Percha. Vydáno: 2007. TT: 78:47. DDD. 1 CD Harmonia mundi France HMC 901983 (distribuce Classic).

Americký basista působící v Evropě Joel Frederiksen se svým souborem Ensemble Phoenix Munich na CD s titulem The Elfin Knight shromáždil kolekci anglických renesančních balad. Zdrojem mu nebyly pouze prameny anglické, ale poněkud kuriózně i americké - některé z původem anglických lidových balad totiž nebyly zaznamenány v zemi svého vzniku, ale ještě v ústním podání překonaly Atlantik a písemně zaznamenány byly až na počátku 20. století muzikologem Cecilem Sharpem. CD je rámováno baladami Whittingham Faire , The Lover0˜s TasksScarborough Faire , pocházejícími ze společného inspiračního zdroje The Elfin Knight (všechny verze se ale ještě liší od Scarborough Fair známé třeba od Simona a Garfunkela, u nás od Spirituál kvintetu). Všechny balady Frederiksen sám aranžoval, kombinoval různé prameny (anonymní i úpravy známých skladatelů) i vlastní zkušenosti s renesanční hudbou. Ve srovnání s předchozí Frederiksenovou deskou Orpheus, I am, vydanou ve vlastní produkci, ve které se zpěvák vydával do "božských výšin", považuji tento projekt, ve kterém zůstává oběma nohama na zemi a čerpá z hudebních kořenů, za mnohem vydařenější. (O pozadí vzniku obou CD mohu jen spekulovat, ale zdá se, že mu může prospívat výraznější režijní a produkční vedení u Harmonia mundi.) Obsazení je pestřejší, přibyly flétny a perkuse a hlavně další zpěvák, tenorista Timothy Leigh Evans, díky čemuž v baladách vznikají dialogy (kontratenorista Sven Schwannberger se přidává jen v ansámblech). Loutnová hra zúčastněných pánů nedosahuje dokonalosti věhlasných loutnistů, jako jsou třeba Anthony Rooley nebo Nigel North, ale v tomto typu repertoáru to nevadí. Důležité je, že Ensemble Phoenix přináší v živém a "uvěřitelném" podání hudbu, která zněla před čtyřmi staletími a někde možná přetrvala i v ústním podání dodnes.