Joaquín Rodrigo: Concierto de Aranjuez, Fantasia para un gentilhombre ad.

Joaquín Rodrigo: Concierto de Aranjuez, Fantasia para un gentilhombre, Pequena Sevillana, En los trigales, Sonata a la Espanola

Carlos Bonell – kytara, The Royal Philharmonic Orchestra, Jacek Kaspszyk. Produkce: neuvedeno. Text: A. Nahráno: 1994 C. T. S. Studios, Londýn. Vydáno: 2005. TT: 60:42. DDD. Super Audio CD – Hybrid. 1 CD Membran Music Ltd. 222867-203 (distribuce Bohemian Music Service).

Toto CD, které vychází v rámci řady „The Royal Philharmonic Collection“ rozhodně patří k nejlepším nahrávkám Rodrigových skladeb pro kytaru a orchestr. A to z mnoha důvodů: Za prvé výborný výkon orchestru – naprosto nesrovnatelný s orchestry doprovázejícími například Yepese nebo Segoviu. Žádné nepřesnosti v souhře a „vystřelené“ nástupy dechů. Celý orchestr působí jako jeden barevný hudební nástroj. Druhým důvodem, který se více projeví až na kvalitnějším zařízení, je sejmutí a zpracování zvuku. Tento nosič obsahuje vlastně tři verze: SACD vícekanálové, SACD stereo a standardní stereo CD. Nemám k dispozici zařízení pro přehrávání Super Audio CD, ale i tak jsem z této nahrávky, která se mi i na obyčejném přehrávači líbila, byla při přehrávání standardní stereo verze na monitorech studiové kvality nadšená. Orchestr zní velmi konkrétně a přirozeně, ale především je naprosto skvělé vyvážení zvuku sólové kytary a orchestru. Báječně se doplňují dynamicky i barevně, nic se neztrácí, nic není příliš v popředí. Posledním důvodem (samozřejmě ne co do významu) je kytarista Carlos Bonell , který po sólových partech Concierta de Aranjuez a Fantasie para un gentilhombre přidává ještě několik Rodrigových skladeb pro sólovou kytaru (Pequena Sevillana, En los trigales, Sonata a la Espanola ). Tento anglický kytarista španělského původu neoslní velkými gesty, ale z jeho projevu je znát zaujetí pro hudbu. Pracuje s tónem, barvou, dynamikou, cítí, co která fráze chce. Neupadá však do schematičnosti. V jeho hře se snoubí španělský sentiment s decentním anglickým vkusem. Spolu s dirigentem Jackem Kaspszykem a Královským filharmonickým orchestrem tak vytvářejí skutečnou hudební lahůdku (která asi může existovat hlavně díky „zvukové konzervě“, obávám se, že „naživo“ by byla taková zvuková vyváženost a dokonalost stěží možná zejména kvůli nesnadnému ozvučování kytary).

Vydavatel: Membran/BMS