Joan Guinjoan

y orquesta, Concierto no. 1

para piano y orquesta, Música

para violonchelo y orquesta

Joan Enric Lluna – klarinet, David Abramowitz – klavír, Lluís Claret – violoncello, Orquestra simfonica de Barcelona i Nacional de Catalunya, Ernest Martínez Izquierdo. Produkce: Albert Gumi a Jeau-Daniel Noir. Text: A, F, španělsky. Nahráno: 7/2004, Barcelona. Vydáno: 2005. TT: 60:06. DDD. 1 CD Harmonia mundi ibèrica HMI 987056 (distribuce Classic).

Joan Guinjoan se narodil roku 1931, jeho rané dětství bylo poznamenáno španělskou občanskou a posléze světovou válkou, jež rozbila generaci progresivních španělských skladatelů (v bookletu je výslovně uveden Roberto Gerhard, jenž měl rovněž kontakty s naší meziválečnou avantgardou a uprchl před nacisty do Anglie). Guinjoan začal hudbu soustředěně studovat až ve dvaceti letech, nejprve klavír v Barceloně a posléze skladbu na École Normale a Schole cantorum v Paříži. Jeho tvůrčími vodítky se stala tvorba Oliviera Messiaena, Iannise Xenakise, Luciana Beria a Karlheinze Stockhausena. Do Barcelony se vrátil až roku 1964. Vyzkoušel veškeré kompoziční techniky hudby 20. století a nejrůznější nástrojové kombinace. Jeho Hudba pro violoncello a orchestr je z roku 1975 (revidována 1980) a ze skladeb na tomto snímku je nejpůsobivější jak zvukově, tak stavebně. Sólistovi poskytuje bohatou výrazovou paletu. Skladba byla napsána pro violoncellistu tohoto snímku Lluíse Clareta a zdá se, že má-li skladatel napsat instrumentální koncert interpretovi „na tělo“, je to pro výběr prostředků vždy inspirativní. Koncert pro klavír je z roku 1983, je to skladba velmi energická, nepřetržitě zvukově útočící a americký klavírista David Abramowitz ji interpretuje – pokud mohu soudit – zcela adekvátně. Nejmladším dílem je Koncert pro klarinet a orchestr , věnovaný Joanu Enricovi Llunovi , jenž jej rovněž na tomto snímku interpretuje. Platí pro něj totéž, co již bylo řečeno o Hudbě pro violoncello. Guinjoanova hudba samozřejmě není hudbou pro pozadí, ke kávě či relaxaci. Je třeba ji slyšet mnohokrát, pak lze pochopit její stavbu i výraz a mít z ní požitek.

Vydavatel: Harmonia mundi ibèrica/distribuce Classic

Stopáž: 60:06

Nahráli: Joan Enric Lluna – klarinet, David Abramowitz – klavír, Lluís Claret – violoncello, Orquestra simfonica de Barcelona i Nacional de Catalunya, Ernest Martínez Izquierdo