úterý, 23. listopad 2004

Jiří Antonín Benda: Ariadne auf Naxos

Napsal(a) 

booklet booklet
Hudebně dramatická tvorba Jiřího Antonína Bendy se stala souhrou okolností součástí historie německého divadla, jeho na základě podnětu Jeana Jacquesa Rousseaua vytvořený scénický melodram obohatil divadlo evropské. O sto let později se jím inspiroval český skladatel Zdeněk Fibich, jenž Bendovo východisko spojil s impulsy gluckovskými a wagnerovskými a vytvořil scénický melodram moderní doby, opět ojedinělé dílo v celoevropském měřítku. Nahrávka melodramu Ariadna na Naxu z Lomnického kulturního léta v interpretaci Jitky Molavcové (Ariadna) a Alfréda Strejčka (Theseus) by stála jistě za pozornost pro dílo samo, stejně tak pro skvělý básnický překlad, jaký z libreta Johanna Christiana Brandese pořídil Václav Renč. Zde se však nadto nabízí v ideální interpretaci dvou umělců s vytříbenou kulturou slova, bez přehnaného patosu a přesto v provedení, adekvátním mytologickému námětu i historickému hudebně dramatickému Bendovu dílu samotnému. Mnozí vědí, že Jitka Molavcová není jen někdejší plachá dívka s kytarou a Melicharová od Jonáše, že je také vynikající muzikálová herečka. Je však také vynikající recitátorka epického textu a se zkušeným Alfrédem Strejčkem tvoří hlasově i projevem vyrovnanou dvojici, k níž se připojila i na stejné struně naladěná Ludmila Mecerodová v roli horské nymfy Oready. Jaroslav Krček s Komorní filharmonií Pardubice se podíleli na interpretaci Bendova díla se stejnou zodpovědností a smyslem pro styl. Booklet neobsahuje textovou přílohu, v tomto případě však není nutná.

Vydavatel: Arco Diva / Classic

Stopáž: 38:37

Body: 5 z 6

Vlasta Reittererová

Narozena 9. ledna 1947 v Praze (roz. Pellantová, provdaná Hrušková, Benetková). Vystudovala hudební vědu na Filozofické fakultě KU a současně tehdejší Lidovou konzervatoř (herectví a pantomima). Prošla několika amatérskými divadelními soubory, v letech 1968–1970 byla členkou baletního souboru Krušnohorského divadla v Teplicích, po narození dcery se vrátila do Prahy a do roku 1976 působila v komparzu Divadla E. F. Buriana, kde byla 1970–1972 zaměstnána jako uklízečka. V letech 1972–83 (s několikaletým přerušením mateřskou dovolenou) referentka v tuzemském koncertním oddělení agentury Pragokoncert. Roku 1987 nastoupila na Filozofickou fakultu do dnešního Ústavu hudební vědy jako knihovnice, kde se vrátila k vystudovanému oboru a roku 1988 získala doktorát. Na FF UK zůstala do odchodu do důchodu 2002. Několik let také vyučovala historický seminář na pražské konzervatoři a působila jako externí pedagog na Masarykově univerzitě v Brně. V posledních letech se mj. věnuje překladatelství. Životní heslo? S Janem Nerudou říká: „Vším jsem byl rád.“

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.