Jean Sibelius: Kompletní klavírní kvartety

Jaakko Kuusisto, Satu Vänskä – housle, Taneli Turunen – violoncello, Folke Gräsbeck, Peter Lönnqvist – klavír, Harri Viitanen – harmonium. Produkce: Ingo Petry. Text: A, F, N, finsky. Nahráno: 4/2003, Järvenpää, Finsko. Vydáno: 2004. TT: 76:21. DDD. 1 CD BIS-CD-1182 (distribuce Euromusica).

Magické slovo „kompletní“ v názvu tohoto CD by jistě samo o sobě stačilo přitáhnout pozornost diskofilů, a to tím spíš, když se vzápětí dočtou, že u pěti ze šesti nahraných skladeb se jedná o „world premiÉre recording“ a v několika případech jde dokonce o kompozice, které byly objeveny teprve nedávno. Ani jeden ze Sibeliových klavírních kvartetů není určen tradičnímu obsazení, zato mezi nimi nalezneme tak neobvyklé nástrojové kombinace jako housle, violoncello a klavír na čtyři ruce, ba dokonce i housle, violoncello, klavír a harmonium. Všechny klavírní kvartety napsal Sibelius ve velmi mladém věku, mezi svým devatenáctým a šestadvacátým rokem. Tvoří zajímavou vývojovou řadu, na níž můžeme ve zkratce sledovat Sibeliovu cestu od hudby v podstatě tradiční až k jeho vlastnímu, osobitě zabarvenému výrazu. Raný čtyřvětý Kvartet d moll JS 157 se vyznačuje svěžími melodickými nápady, nad „moll“ slyšitelně převažuje „dur“, skladatel tu má blízko k Haydnovi a Schubertovi, občas i k hudbě lehce salonní. Pod názvem Ljunga Wirginia se skrývá opera (!) na libreto Waltra von Konow. Libreto se sice nedochovalo, ale v efektně stylizované skladbě se toho děje tolik, že si každý posluchač dokáže snadno nějaký operní příběh vymyslet. Pozoruhodné poslední kvartety – g moll JS 158 a „variační“ c moll JS 156 – jsou jednověté, formálně i stylizačně vyzrálé a ve výrazu nesou mnohé z toho, co považujeme pro Sibelia za charakteristické. Mladí finští umělci, kteří se ujali provedení všech děl, hrají opravdu výborně. Kvartet d moll zní lehce a hravě, „operu“ Ljunga Wirginia podávají s „velkooperním“ nadhledem, z posledních dvou kvartetů na nás pak doslova dýchá zvláštní severská melancholie. Booklet obsahuje nejen zasvěcený text klavíristy Folka Gräsbecka, iniciátora tohoto projektu, ale také rozsáhlou obrazovou přílohu, již korunuje reprodukce sugestivní kresby samotného Jeana Sibelia. Všem, kdo touží obohatit svou diskotéku něčím hodně neobvyklým a zajímavým, lze toto CD vřele doporučit.

Vydavatel: BIS/distribuce Euromusica

Stopáž: 76:21

EAN: 7318590011829