Jean-Baptiste Lully – Un voyage au coeur des opéras de Jean-Baptiste Lully

Barbara Kusa, Jean-François Lombard, Marc Mauillon, Edwin Crossley-Mercer, Les Pages, les Chantres et les Symphonistes du Centre de Musique Baroque de Versailles, Musica Florea, Marek Štryncl, Olivier Schneebeli. Produkce: neuvedeno. Text: A, F. Nahráno: live, 29. a 30. května 2005, Královská manéž velké konírny zámku ve Versailles. Vydáno: 2005. TT: 75:30. DDD. 1 CD K617 K617176 (distribuce Classic).

„Cesta do srdce (nebo také doprostřed) oper Jeana-Baptisty Lullyho“ – již název titulu odpovídá libůstkám barokní květnatosti. Další z produktů versailleského Centra barokní hudby, který vyniká snahou o přiblížení všech historických aspektů. Výtvarně dotažený obal („Rodina Ludvíka XIV. v mytologických kostýmech“ od Jeana Nocreta z versailleských sbírek), informačně bohatý booklet, ale hlavně propracovaný hudební obsah vytvářejí z nahrávky lahůdku pro náročné i fundované zasvěcení pro „nováčky“. Ve své podstatě antologie sestavená z čísel několika Lullyho oper (Isis , Amadis , Alceste , Persée a Armide ) tvoří jako celek úplně novou operu, která odpovídá dobové operní formě – od předehry přes prolog až po pátý akt. Dramaturgie dirigenta nahrávky Oliviera Schneebeliho však nedodržuje původní umístění jednotlivých čísel v rámci „mateřských“ děl a pracuje s nimi zcela volně za účelem jejich sesazení v jeden soudržný kus. Nutno dodat, že zvláště pro méně otrlé a zvyklé posluchače je jen ku prospěchu věci, že „nová opera“ má pouhých 75 a půl minuty.

Příslušník starší generace Schneebeli již tradičně zve ku spolupráci mladé, třebaže již prověřené inteprety. Jak argentinská sopranistka Barbara Kusa, tak i tři mužští sólisté, původem Francouzi, již spolupracovali se Schneebelim i s versailleským Centrem barokní hudby. Sbor je přímo kmenovým tělesem dirigenta a pro nás nejzajímavější spojení s českým ansámblem Musica Florea již také není úplnou prvotinou. Na výsledku je to velice znát. Sehranost, společné „dýchání“ a kompaktnost nahrávky jsou výraznými devizami, které vedle špičkových výkonů všech protagonistů vytvářejí velmi hodnotný celek. Nezbývá než na závěr vyzdvihnout ještě další stálici kvalitních francouzských nahrávek – perkusionistku Marie-Ange Petit, která se zde bohatě uplatňuje typickými (předepsanými) chrastidly, zvonkohrou, bubny a bubínky všeho druhu. Vzhůru do srdce!

Stopáž: 75:30