pátek, 1. listopad 2002

Jan Grossmann: Spiritual Compositions

Pojem "duchovní hudba" se stal v dnešní době příliš vágním a je třeba jej specifikovat. Bývá zvykem rozlišovat na jedné straně hudbu určenou k liturgickým účelům, eventuálně hudbu spojenou s duchovními texty, a na straně druhé hudbu obecně "inspirovanou duchem". Skladby Jana Grossmanna (nar. 1949) patří spíše do první kategorie, i když s duchovním textem je spojená pouze jedna z nich - ta nejrozsáhlejší - kantáta Lava me pro soprán a smyčcové kvarteto na texty žalmů a učitele Světového bílého bratrstva Petra Danova. Ostatní dvě skladby (Missa mussitata pro smyčcové kvarteto a Petr-skála pro tentýž soubor s varhanami) se duchovními náměty "pouze" inspirují.

Zatímco duchovní poselství Grossmannových skladeb je jasné a srozumitelné (očištění, modlitba, kontemplace), jeho hudba bohužel tápe. Z autorovy hudební řeči vyvěrá touha po čisté, tonální harmonii a přehledné metrorytmice (ke skladbě Missa mussitata píše: "...vznikla z potřeby vyjádřit se co nejjednoduššími prostředky, v co nejtišší dynamice, co nejúsporněji.. ."), tato touha je však zároveň negována zřejmým přesvědčením o tom, že moderní hudba, rovná se disonantní a formálně chaotická. Především obě instrumentální skladby trpí formální roztříštěností (Missa je formálně sledem na sebe nenavazujících kratších bloků, oddělených pauzami) a zvukovou neohrabaností (harmonické příčnosti, přehuštěnost vertikály). Hudba není vnitřně kompaktní, jednolitá ve výrazu, většinou chybí výrazné hudební nápady. Výjimkou jsou sudé věty kantáty Lava me, stylově čistší, rytmicky i harmonicky přehledné a navíc se zajímavým nápadem - neustále opakovanou melodickou (i textovou) formulí. Po interpretační stránce je třeba pokárat Moravské kvarteto za poměrně časté intonační prohřešky a naopak vyzdvihnout sopranistku Martinu Králíkovou . Její čistý, rovný hlas je sice občas ve spodní poloze zvukově "přikrýván" kvartetem, v poloze sopránové však dosahuje krásného výrazu a zajímavé barvy.

Stopáž: 60:13

Nahráli: Martina Králíková - soprán, Petr Planý - varhany, Moravské kvarteto

Body: 2 z 6

Michal Nejtek

Narodil se v Litoměřicích, absolvoval Konzervatoř v Teplicích (klavír) a Hudební fakultu AMU v Praze (skladba). Píše symfonickou i komorní hudbu, věnuje se scénickým projektům (Lamenti, Pravidla slušného chování v moderní společnosti). Obdržel objednávky na nové kompozice od festivalů Donaueschinger Musiktage, Varšavský podzim a Klangspuren. Spolupracuje se skupinou The Plastic People Of The Universe (Obešel já polí pět, Pašije, Vlaková opera). Hraje na klavír a klávesové nástroje v několika formacích (NTS, Michal Nejtek Trio). Věnuje se i hudbě pro divadlo (Arnošt Goldflam, Jiří Ornest, Jana Svobodová atd.). Učil na Konzervatoři v Teplicích (hudební teorie, korepetice), na VOŠ Jaroslava Ježka dějiny jazzu, nyní učí na pražské AMU (kompozice).