pátek, 1. listopad 2002

Jan Grossmann: Spiritual Compositions

Napsal(a) 

booklet booklet
Pojem "duchovní hudba" se stal v dnešní době příliš vágním a je třeba jej specifikovat. Bývá zvykem rozlišovat na jedné straně hudbu určenou k liturgickým účelům, eventuálně hudbu spojenou s duchovními texty, a na straně druhé hudbu obecně "inspirovanou duchem". Skladby Jana Grossmanna (nar. 1949) patří spíše do první kategorie, i když s duchovním textem je spojená pouze jedna z nich - ta nejrozsáhlejší - kantáta Lava me pro soprán a smyčcové kvarteto na texty žalmů a učitele Světového bílého bratrstva Petra Danova. Ostatní dvě skladby (Missa mussitata pro smyčcové kvarteto a Petr-skála pro tentýž soubor s varhanami) se duchovními náměty "pouze" inspirují.

Zatímco duchovní poselství Grossmannových skladeb je jasné a srozumitelné (očištění, modlitba, kontemplace), jeho hudba bohužel tápe. Z autorovy hudební řeči vyvěrá touha po čisté, tonální harmonii a přehledné metrorytmice (ke skladbě Missa mussitata píše: "...vznikla z potřeby vyjádřit se co nejjednoduššími prostředky, v co nejtišší dynamice, co nejúsporněji.. ."), tato touha je však zároveň negována zřejmým přesvědčením o tom, že moderní hudba, rovná se disonantní a formálně chaotická. Především obě instrumentální skladby trpí formální roztříštěností (Missa je formálně sledem na sebe nenavazujících kratších bloků, oddělených pauzami) a zvukovou neohrabaností (harmonické příčnosti, přehuštěnost vertikály). Hudba není vnitřně kompaktní, jednolitá ve výrazu, většinou chybí výrazné hudební nápady. Výjimkou jsou sudé věty kantáty Lava me, stylově čistší, rytmicky i harmonicky přehledné a navíc se zajímavým nápadem - neustále opakovanou melodickou (i textovou) formulí. Po interpretační stránce je třeba pokárat Moravské kvarteto za poměrně časté intonační prohřešky a naopak vyzdvihnout sopranistku Martinu Králíkovou . Její čistý, rovný hlas je sice občas ve spodní poloze zvukově "přikrýván" kvartetem, v poloze sopránové však dosahuje krásného výrazu a zajímavé barvy.

Stopáž: 60:13

Nahráli: Martina Králíková - soprán, Petr Planý - varhany, Moravské kvarteto

Body: 2 z 6

Michal Nejtek

Narodil se v Litoměřicích, absolvoval Konzervatoř v Teplicích (klavír) a Hudební fakultu AMU v Praze (skladba). Píše symfonickou i komorní hudbu, věnuje se scénickým projektům (Lamenti, Pravidla slušného chování v moderní společnosti). Obdržel objednávky na nové kompozice od festivalů Donaueschinger Musiktage, Varšavský podzim a Klangspuren. Spolupracuje se skupinou The Plastic People Of The Universe (Obešel já polí pět, Pašije, Vlaková opera). Hraje na klavír a klávesové nástroje v několika formacích (NTS, Michal Nejtek Trio). Věnuje se i hudbě pro divadlo (Arnošt Goldflam, Jiří Ornest, Jana Svobodová atd.). Učil na Konzervatoři v Teplicích (hudební teorie, korepetice), na VOŠ Jaroslava Ježka dějiny jazzu, nyní učí na pražské AMU (kompozice).

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.