Jakub Zahradník – Forte nebo Piano?

Text a interpret: Jakub Zahradník. Předmluva a resumé: Radmila Hrdinová. Vydal: Pagat Ultimo Musical Productions, 2010.

Kombinace knihy a CD není novým formátem a byl již naplněn různým obsahem, horším či lepším. Projekt Jakuba Zahradníka patří spíše k tomu lepšímu. V tištěné části vás stručně provází historií klavíru, respektive klávesových nástrojů, heslovitě představuje slavné umělce spojované s klavírem, nejuznávanější značky, letmo popisuje problémy ladění, typy mechaniky, stavbu a součásti nástroje atd. Je to velmi sdělné, ale pro řadu z vás to bude asi až příliš stručné. Ovšem do dvou tiskových archů nemůžete dostat plnohodnotný obraz o historii, stavbě a interpretaci. Další dvě části knihy-CD jsou atraktivnější. Obrazová část i díky kvalitnímu grafickému zpracování ukazuje a popisuje klávesové nástroje od klavichordu z roku 1600 až po Steinway z roku 1874. Audio CD obsahuje 33 tracků, přičemž prvním nástrojem je virginal z roku 1750, posledním již zmíněný Steinway z roku 1874. Vše jsou to improvizace Jakuba Zahradníka, které se snaží vystihnout hudební rámec, kdy konkrétní nástroj vznikl, přičemž většinou nejde o dogmatické kopírování dobového rámce. Většina Improvizací je až na výjimky velmi zdařilá. Zařazení tří tracků s prvorepublikovým piankem značky Rendl si vysvětluji tím, že firma Rendl – Piana tento projekt víceméně zaplatila. Mohu jen spekulovat, proč klavírní procházka končí průměrným pianinem August Förster z roku 1940 a velmi dobrým Steinwayem z roku 1912. Nebyly po ruce špičkové nástroje po roce 1940? Končí s koncem druhé světové války velká historie klavíru? Nebyly na pokrytí celé historie i současnosti klavíru peníze, stejně jako tomu asi bylo v nedůslednosti klavírní přípravy nástrojů (mechaniky, ladění) a ne vždy dokonalé režii? Přes určité výhrady je to však pro laickou veřejnost zajímavý a edukativně přínosný titul, který pokouší zaplnit v české vydavatelské produkci určitou mezeru.