pátek, 4. leden 2002

Isaac Albéniz: Iberia (1. a 2. sešit), Espana op. 165

Klavírní cyklus Iberia španělského skladatele a vynikajícího pianisty Isaaca Albénize je nejen nejslavnějším dílem autorovým, ale patří ke stěžejním dílům celé evropské klavírní literatury přelomu 19. a 20. století. Jeho dvanáct částí nese programní názvy, které volně odkazují na skladatelovy španělské inspirační zdroje. Cyklus vyšel původně ve čtyřech sešitech po třech skladbách, ale jako celek se pro svou technickou i časovou náročnost hraje jen málokdy. Daleko spíš se v koncertní praxi ujalo provádění jednotlivých sešitů či jen jednotlivých skladeb. V Iberii cítíme silné vlivy Liszta, Chopina, Debussyho a Ravela. Albéniz je ovšem dokázal osobitě přetavit a navíc jim propůjčit nádherný španělský kolorit. Jednotlivé věty cyklu - skladatelem označené jako "nové imprese" - jsou fascinujícími barevnými obrazy Španělska, jejichž obdobu bychom v klavírní literatuře je stěží hledali. Co do obliby se k Iberii přiřazuje Espana - "šest lístků z alba", jež autor napsal ve svých třiceti letech. Narozdíl od monumentální Iberie reprezentují spíš "salonní" oblast jeho tvorby. Při poslechu Daniela Barenboima zapomeneme na to, jaké technické nároky s sebou Albénizovy skladby nesou. Barevné a úhozové schopnosti tohoto pianisty se zdají být až "nadpřirozené" - mnohdy máme dojem, že to, co hraje, není možné provést na jediném nástroji. Jeho klavír dokáže zpívat jako lidský hlas, byť je i melodie položená v basech nebo v nejvyšších "nezpěvných" polohách. Klavírista hraje melodii tak vokálně, že i "nádechy" vnímáme jako naprosto přirozené. V každém okamžiku, na každém tónu cítíme, že máme dost času na to, abychom se nechali hladit opalizujícími barvami, sledovali hru kytaristů, naslouchali rachotu bubínků či vzdálenému vyzvánění slavnostních zvonů anebo pozorovali ruch a tance španělských ulic, tržišť a přístavů. Daniel Barenboim nám přináší Albénizovo Španělsko opojné, svůdné a sladké jako vzácné španělské víno. Je plné života a zároveň jako by se tu na chvíli zázračně zastavil čas.

Vydavatel: Teldec / Warner Classics

Stopáž: 62:25

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.