pondělí, 12. květen 2008

Hugo Wolf - Klavírní skladby

Napsal(a) 

Hugo Wolf - Klavírní skladby Hugo Wolf - Klavírní skladby

Hugo Wolf

Klavírní skladby

Ana-Marija Markovina - klavír. Produkce: Alfredo Lasheras Hakobian. Text: A, N. Nahráno: 1/2007, Rudolf Oetker Hall, Bielefeld. Vydáno: 2007. TT: 59:59. DDD. 1 CD Genuin GEN 87091 (distribuce Euromusica).

Zatímco Wolfovy písně patří ke zlatému fondu evropské hudby, jeho klavírní skladby slyšel jen málokdo. A není divu. Jedná se o necelé dvě desítky kompozic, často fragmentálních, které Wolf napsal mezi svým patnáctým a dvaadvacátým rokem. Na tomto CD uslyšíme vpodstatě všechny jeho dochované klavírní skladby, které lze považovat za dokončené. Kdo očekává, že se o nich dozví více v bookletu, bude zklamán. V esejisticky pojatém (a ne nezajímavém) průvodním textu psychologa Helmuta Reuthera, nazvaném "Hugo Wolf - psychologické poselství jeho raných děl", se dočteme více o Freudovi a van Goghovi, než o skladbách samotných. Marně budeme hledat i tak samozřejmé údaje, jako jsou data vzniku jednotlivých skladeb. Kurt Honolka údajně o Wolfových klavírních kompozicích napsal, že v nich "nic nedává tušit pozdějšího mistra vytříbené a vysoce osobité klavírní stylizace pozdních písní." Po poslechu nahrávky nelze než s tímto stručným hodnocením bez výhrad souhlasit. Variace z roku 1875, které projekt otevírají, jsou skladbou velmi konvenční, šitou v duchu Clementiho či Diabelliho. Wolfovi bylo v roce 1875 sice pouhých patnáct let, ale přece jen překvapuje, že se neinspiroval někým "modernějším". Rondo capriccioso je už zajímavější - svou dikcí se přiklání nejspíš k Mendelssohnovi, zatímco prostinká Ukolébavka má blíže k Schumannovi. HumoreskaScherz und Spiel zaujmou poměrně vtipnou klavírní sazbou a na tomto CD je lze rozhodně považovat za nejpůsobivější kompozice. Wolf byl velkým obdivovatelem Wagnerovým, a proto je pochopitelné, že se mezi jeho klavírními skladbami objevují také wagnerovské parafráze. "Mistři pěvci " připomínají ovšem spíš klavírní výtah než svébytné klavírní dílo a jedenadvacetiminutová "Valkýra " je statická k nepřečkání. Interpretace všech skladeb (jedná se samozřejmě o "first recording") se ujala chorvatská pianistka Ana-Marija Markovina. Hraje velmi přesvědčivě, se sympatickým nadhledem, její klavír Bösendorfer Imperial má navíc překrásný "romantický" zvuk. I když se k Wolfovým klavírním skladbám asi nebudeme vracet příliš často, rozhodně se jedná o projekt, který má v mapování jeho uměleckého odkazu svůj nezpochybnitelný význam.

Body: 4 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.