(Symfonie č. 44, 92, 45, 49, 55, 80, 88, 93, 94, 104, 95, 98, 99, 96, 97, 103, 100, 101, 102)
Vienna State Opera Orchestra, Wiener Symphoniker, Hermann Scherchen. Produkce: James Grayson. Text: A, N, F. Nahráno: 1950 – 1958, Vídeň. TT: 70:54, 79:26, 80:03, 76:46, 77:51, 79:05. AAD. 6 CD Deutsche Grammophon 471 256-2 (Universal Music).
Komplet s hlavními Haydnovými symfoniemi je především dobovým dokumentem interpretačního názoru a úrovně, ale jeho dobré zvukové kvality ho vůbec neodsuzují jen k tomu. Analogové nahrávky jsou sem přeneseny přímo z pásků – a je to opravdu znát. Symfonie č. 45 , natočená jako poslední (1958), je jako jediná dokonce stereofonní. Hermann Scherchen (1891 – 1966), berlínský rodák, byl dirigentem a předtím kvartetním hráčem. Před válkou byl i vydavatelem časopisu Melos a po ní založil nakladatelství Ars viva a elektroakustické studio v Gravesanu. Působil v Rize, Berlíně, Frankfurtu a Winterthuru, ve Vídni a Curychu. Haydnovské nahrávky začal pořizovat pro Westminster Record Company v roce 1950 a když umíral, tvořily z jeho 120 LP desek značný díl. Větší část symfonií nahrál Orchestr vídeňské Státní opery , tvořený prý však ve studiu fakticky převážně hráči z Volksoper. Způsob snímání jasně podporoval snahu, aby bylo vše co nejslyšitelnější. Skutečně se tu neslévá masa zvuku, ale záznam je značně plastický. O Scherchenovi se hovořilo jako o německém intelektuálovi, brilantním, nekompromisním a lehce excentrickém. Artikulace Haydnovy hudby je na CD skutečně velmi akurátní, ale rozhodně ne akademická. Zní masivně, plnokrevně, bez romantizujícího patosu, ale v sytých dynamikách – a pochopitelně diametrálně odlišně od dnešní dobově poučené interpretace. A pokud by snad někomu tento Haydn opravdu zněl výstředně, bude to asi u Vojenské symfonie č. 100 . Duní skutečně pompézně a nezřízeně, ale naprosto přesvědčivě a v daných souřadnicích stylově logicky. A pak je tu Symfonie č. 45 Na odchodnou . V poslední větě se dirigent uchýlil k téměř divadelnímu efektu, k dobrému nápadu logickému i z důvodu okouzlení novými možnostmi sterea: značná část hráčů, postupně odcházejících střídavě z levé a z pravé části pódia, na sebe posluchače upozorní jasně, i když decentně proneseným „Auf Wiedersehen“. Je to dobře zrežírováno a nasnímáno.
Vydavatel: Deutsche Grammophon/Universal
Body: 4 z 6