neděle, 27. duben 2003

Heiner Goebbels: Eislermaterial

Kdo nezná Goebbelse, Eislera a soudobou německou hudbu, odnese si z nového alba asi následující dojem: meziválečné songy á la Jaroslav Ježek v nostalgických aranžích pro sólově obsazený orchestřík, přerušené několika divokými skřípavými improvizacemi a dvěma sestříhanými (Eislerovými) "projevy" v protivné němčině. Napoprvé to možná silně zapůsobí, napodruhé už méně.

Aby Eislermaterial občas nevyvolal nechtěný úsměv, nelze jej nevidět než ve vysvětlujících kontextech. Nejprve v kontextu Goebbelsova díla: Přepracování Eislera - mimo jiné autora hymny DDR - je návratem ke Goebbelsovu mládí pramenícím z jeho tvůrčí krize po smrti Heinera Müllera, dlouholetého dodavatele idejí a textů. Toto mládí se odehrálo v 70. letech při studiích sociologie u levicové frankfurtské školy, jejíž kultura se formovala na meziválečném "materiálu". Z Frankfurtu je i Ensemble Modern - tento přední německý soubor rád překračuje hranice soudobé hudby a nestydí se tedy jako na tomto albu doprovázet roztřesený kabaretní hlas Josefa Bierbichlera nebo unisono zpívat proletářský text.

Širším kontextem budiž poválečné německé umění: provinilé německé dějiny na něm zanechaly tak nesmazatelnou stopu, že žádný umělecký projev není vnímán nezávazně, ale jako skrytý vážný význam. S tím Goebbels možná tajně počítá, zapomíná ale, že na co možná skočí německé intelektuální kruhy, neskočí prostý neněmecký posluchač: Eislerovi totiž nedodá nové hloubky nebo mezinárodně srozumitelného přehodnocení zručné přearanžování nebo proložení "destruktivními" quasi improvizovanými plochami. To je málo.

V kontextech se tedy jeví Eislermaterial jako pokračování Goebbelsovy tvůrčí krize. Bez nich to bude možná paradoxně sluchově nejpřitažlivější album pro backgroundového posluchače - zvlášť pro Čecha odkojeného na chytlavých meziválečných písničkách V+W.

Vydavatel: New Series / 2HP Production

Stopáž: 63:18

Nahráli: Josef Bierbichler - zpěv, Ensemble Modern