čtvrtek, 10. červen 2004

György Kurtág: Signs, Games and Messages, Hölderlin-Gesänge, pas a pas - nulle part

Tři rozsáhlé cykly letos osmasedmdesátiletého György Kurtága by bylo možné v prvé řadě vnímat jako pokornou, zralou, životní i kompoziční zkušeností podloženou výpověď "autora, který má mnohé za sebou". Hölderlinovy zpěvy vznikaly v letech 1993 - 1997, instrumentální miniatury Signs, games and messages vznikají nepřetržitě od roku 1989 a cyklus zpěvů na texty Samuela Becketta a Sebastiena Chamforta zkomponoval Kurtág mezi léty 1993 a 1998. CD přináší tři různé instrumentální a vokální polohy autorova kompozičního myšlení, které mají mnohé společné: jde o extrémně stručný, koncentrovaný hudební jazyk, který neplýtvá "slovy", hovoří jasně a stručně, bez zbytečných oklik jde k podstatě věci, nepřikrášluje a nezní déle, než je nezbytně zapotřebí. Jedním z důkazů budiž i to, že jen málo z devětapadesáti (!) nahraných hudebních vět přesáhne dvě minuty.

Celé album je v prvé řadě albem hlavního interpreta - barytonisty Kurta Widmera . Je obdivuhodné, s jakou lehkostí a výrazovou přesvědčivostí přechází z narativních zpěvních partů (track 1: An... ) přes litaniové (track 4: An Zimmer ) a výrazně expresivní (track 35: ...d'ou la voix... ) až po ligetiovsky zabarvený sprechgesang (track 6: Paul Celan: Tübingen, Jänner ).

Smyčcové Orlando Trio dostalo prostor zejména v devatenácti miniaturách otevřeného cyklu Signs, games and messages, jakéhosi autorova zvukového zápisníku. Rozehrává širokou paletu nástrojových kombinací, artikulací a precizní rytmické souhry, které umocňují samotnou extrémní koncentrovanost Kurtágova hudebního jazyka. V tomto smyslu je vyvrcholením závěrečný cyklus na Becketovy texty, kdy se k triu přidá bicista Mircea Ardeleanu . Je to další dávka skvělé souhry, vycizelovaného zvuku a také maximálního nároku na soustředění.

A zde vidím jistý problém celého alba, který spočívá v samotné dramaturgii. Posluchač je od počátku do posledního tónu v permanentním střehu a napětí, které nepovoluje. Během chvíle přestaneme rozeznávat hudební pauzy a předěly mezi jednotlivými záběry. Padesát devět tracků alba velmi srovnatelných délek se stává jednou velkou rozdrobeninou, která nedává šanci naší orientaci v hudebním čase. Všechny tři snímky se tak v celku rozpadají na desítky fragmentů, v nichž přestáváme vnímat souvislosti - mám pocit, že toto je na psychiku vnímání opravdu příliš.

Faktem však je, že ono často používané slovo "album" je zde opravdu namístě. Máme v rukou ALBUM György Kurtága famózně vypovídající o reálné tvůrčí etapě skladatele, který má na mapě hudební Evropy své jasné, nesmazatelné místo.

Vydavatel: New Series / 2HP Production

Stopáž: 69:32

Nahráli: Kurt Widmer - baryton, Mircea Ardeleanu - bicí, Heinrich Huber - pozoun, David LeClair - tuba, Orlando Trio