úterý, 13. duben 2004

Gustav Mahler: Symfonie č. 3 Kindertotenlieder

Po první a šesté přišla v plánovaném kompletu Mahlerových symfonií na labelu San Francisco Symphony na řadu třetí, ověnčena nyní nakonec cenou Grammy za rok 2003. Sanfranciský symfonický orchestr při příležitosti jejich koncertních provedení pořizuje postupně záznamy symfonií na vlastní značku, založenou po roce 2000 v souvislosti s tímto projektem. Ve vzácné shodě, kterou má s šéfdirigentem Michaelem Tilsonem Thomasem , vznikají výjimečné nahrávky. Obrovská "pastorální" Symfonie č. 3 zní nádherně měkce, její rozkročená architektura je pochopena a předána beze zbytku, její svět ozřejměn neschematicky, zeširoka a velmi přesvědčivě. Dirigent dovede už po několika prvních taktech vtáhnout do přesně navozené atmosféry. Od počátku je jasné, že zde o něco jde - je to lyrické pojetí, prozrazující citlivé naslouchání, vcítění. První věta nabízí nekonečno obrazů, zvukové plochy se přelévají, do tichých pasáží vstupují náhlé nárazy, nastávají dlouho nekončící krásné zámlky, pozounové sólo vypráví... Hudba má klid i tajemnost očekávání, pochodové oživení i grandiózní strmou gradaci závěru. Mistrně vyznívají dlouhé přípravy, neurčitost a nezakotvenost, ale pak i krátké okamžiky konkrétního vyústění - podle autorského komentáře se bůh Pan probouzí. S orchestrem se tu zachází v úžasné flexibilitě, v neuvěřitelně nízkých dynamikách i ve zvukově vypjatých pasážích se zvukovou zřetelností a průzračností. Souhra je samozřejmostí a pocit samozřejmé dokonalosti jednoznačný. Vžité posluchačské představy o Mahlerově hudebním světě s jeho úryvky melodií, idyličností a proměnami naplňuje vrchovatě a výstižně druhá věta. Třetí věta se vzdálenou melodií poštovního rohu (křídlovky) už ani nemůže být měkčí a snovější. Jednotlivé druhy žesťových nástrojů znějí nádherně kompaktně, jednoznačně a přitom ne ostře, lesní rohy hrají velice měkce a totéž umí i smyčce. To není mimochodem nějaká alpská idyla - to je hluboce lidské přemýšlení. Dvě následující vokální části dávají příležitost mezzosopranistce Michelle De Young . Rozvlnění jejího hlasu je ještě v přijatelných mezích, barva nemá temnost hlasu například Dagmar Peckové, a ani procítění nedosahuje existenciální hloubky přítomné v projevu zmíněné české sólistky, ale přesto je zde sólo dostatečně krásné, kultivované, teskně lyrické a zklidněné. (Totéž ostatně platí i o podání Písní o mrtvých dětech .) Ženský a dětský sbor andělů je v symfonii jakoby zjevením odjinud, ovšem i s trochou bizarní příměsi. Když nastoupí široký romantický zpěv smyčcových nástrojů, otvírající poslední větu, je to jako by andělé odletěli a posluchač se vrátil zpět do lidského světa. Celé to nádherné půlhodinové adagio není pak přehnaně filozofující, ale emocionálně velice přirozené, výrazem bohaté. Není tu rozhřešení po něčem přetrpěném, ale rozuzlení ve vyprávění příběhu. Tilson Thomas podává Mahlerovu symfonii poměrně civilně, ale ne suše věcně - podrobně propracované postupy, které nachází, obrazy, které citlivě a kultivovaně vytváří, dávají vyznít této hudbě velice lidsky.

Vydavatel: San Francisco Symphony

Stopáž: 133:26

Nahráli: Michelle DeYoung - mezzosoprán, San Francisco Symphony Chorus, Pacific Boychoir, San Francisco Girls Chorus, San Francisco Symphony Orchestra, Michael Tilson Thomas

Petr Veber

Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.